Węzeł grozy męczy warszawiaków. Czy coś się zmieni?

Wiktor Kazanecki

Wiktor Kazanecki

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
348
Udostępnij

Najkrótsza droga ekspresowa w Polsce regularnie tonie, a za stołecznym węzłem Marynarska nagle się urywa. Łatwo nie mają tam również pasażerowie pociągów oraz komunikacji miejskiej. Windy na stacji PKP działają, jak chcą, a zazwyczaj nie działają wcale. Jedni wspinają się więc na wiadukt, aby po chwili z niego schodzić. Inni ryzykują, wchodząc na tory kolejowe. Przyglądamy się niefunkcjonalnej infrastrukturze na warszawskim Służewcu i pytamy, czy ktoś w końcu ulży i kierowcom, i pieszym.

Węzeł Marynarska bywa utrapieniem odwiedzających warszawski Służewiec
Węzeł Marynarska bywa utrapieniem odwiedzających warszawski SłużewiecWiktor KazaneckiINTERIA.PL

3,3 tys. pasażerów na dobę korzystało w zeszłym roku ze stacji kolejowej Warszawa Służewiec. Jej peron kryje się częściowo pod wiaduktami, bo w tym samym miejscu arteria - ulica Marynarska przechodząca w Sasanki - łączy się z S79, najkrótszą drogą ekspresową w Polsce. Węzeł Marynarska powstał tam 10 lat temu.

Południowy fragment węzła Marynarska w Warszawie
Południowy fragment węzła Marynarska w WarszawieWiktor KazaneckiINTERIA.PL

Na mapach stolicy znajdziemy S79, szukając ulicy Pilotów. Nazwa jest nieprzypadkowa, bo licząca 7,5 kilometra ekspresówka jest drogą dojazdową do Lotniska Chopina. Docierający do portu pociągami nierzadko korzystają ze wspomnianej stacji PKP wraz z okolicznymi mieszkańcami i pracującymi w "Mordorze" - biurowym zagłębiu stolicy.

Stacja Warszawa Służewiec
Stacja Warszawa SłużewiecWiktor KazaneckiINTERIA.PL

Windy nie przyjeżdżają. Pasażerowie idą torami

Niewolnicy w Mordorze, ale tym z "Władcy Pierścieni" Tolkiena, ciężko pracowali na rzecz orków. Piesi w warszawskim "Mordorze" męczą się, wchodząc po schodach na wiadukt węzła Marynarska i chwilę później schodząc, by dostać się na kolejowy peron. Nie ma legalnych, naziemnych przejść na stację.

W górę i w dół, w górę i w dół... To rutyna dla mieszkańców Służewca i pracujących w Mordorze
W górę i w dół, w górę i w dół... To rutyna dla mieszkańców Służewca i pracujących w MordorzeWiktor KazaneckiINTERIA.PL

Na wiadukcie są przystanki Warszawskiego Transportu Publicznego. Także pasażerowie autobusów korzystają ze schodów, bo w praktyce innej drogi nie ma. "W praktyce", bo tuż obok wiat widzimy pomazane wejścia do wind. Próbowałem wielokrotnie z nich skorzystać, nie tylko jednego dnia, ale zawsze bezskutecznie. Żaden osobowy dźwig w obrębie węzła ani drgnął.

Również winda na peronie pięknością nie grzeszy
Również winda na peronie pięknością nie grzeszyWiktor KazaneckiINTERIA.PL

Nie wszyscy podróżujący koleją chcą wspinać się po stopniach. W godzinach szczytu co chwila znajduje się ktoś wchodzący na tory i wskakujący na peron. Ryzykantów jest tak dużo, że w akompaniamencie trąbiących na nich pociągów zadeptują teren wokół stacji.

Nie boją się pociągów. Aby nie iść po schodach, przechodzą nielegalnie przez tory
Nie boją się pociągów. Aby nie iść po schodach, przechodzą nielegalnie przez toryWiktor KazaneckiINTERIA.PL

Zalana droga i chodniki, pusta kładka donikąd

Przy węźle jest pętla tramwajowa, do której - wzdłuż Marynarskiej - prowadzi chodnik zamieniający się w jezioro podczas roztopów i większych opadów deszczu. Może trotuar próbuje naśladować pobliską S79, która tonęła już niejeden raz? Po gwałtownych burzach strażacy często ruszają na odsiecz ekspresowej drodze i zatopionym samochodom.

Auto jadące przez zalaną drogę S79. Zdjęcie z 2021 roku
Auto jadące przez zalaną drogę S79. Zdjęcie z 2021 rokuWiktor KazaneckiINTERIA.PL

Wśród ciekawostek na węźle Marynarska mamy jeszcze dość długą, pieszą kładkę, prowadzącą z wiaduktu do nieużywanego przystanku przy Pilotów. Autobusy nie stają też przy wiacie po drugiej stronie ekspresowej drogi. Na kładkę nie wszedłem, bo uniemożliwiła to metalowa siatka.

Kładka na węźle Marynarska
Kładka na węźle MarynarskaWiktor KazaneckiINTERIA.PL

Przeszkód w okolicy jest więcej. Stając na wiadukcie od północy, dostrzeżemy, że S79 urywa się tuż za Marynarską. Wjazd na prowadzącą donikąd końcówkę blokują betonowe bloki.

Tu kończy się droga S79
Tu kończy się droga S79Wiktor KazaneckiINTERIA.PL

Niekończąca się budowa dawnej "drogi dla wybranych"

Jakby nieprzystępnych rozwiązań było mało, to równolegle do torów kolejowych, pod wiaduktem, przebiega łącznik widmo. Nieukończona droga miała spiąć pobliskie ulice Cybernetyki i Suwak, umożliwiając sprawniejszy przejazd przez Służewiec. Budowę sześć lat temu zainaugurowały władze Mokotowa i prywatna firma.

Wlot na nieukończony łącznik od ulicy Cybernetyki
Wlot na nieukończony łącznik od ulicy CybernetykiWiktor KazaneckiINTERIA.PL

Wiele nie zrobiono: wysypano kliniec, postawiono kilka znaków, a w 2018 roku przez chwilę łącznik stał się "drogą dla wybranych". Przy jego wlotach stanęły szlabany otwierane tylko za pomocą specjalnych kart. Otrzymali je pracujący i część mieszkańców w okolicy. Z kontrowersyjnego pomysłu niedługo później zrezygnowano i od tamtej chwili drogowy skrót leży odłogiem. 

Pośrodku długości łącznika stoją tablice informujące o zabronionym wstępie na teren budowy
Pośrodku długości łącznika stoją tablice informujące o zabronionym wstępie na teren budowyWiktor KazaneckiINTERIA.PL

Kto odpowiada za tak niefunkcjonalny węzeł? W Zarządzie Dróg Miejskich, podlegającym pod ratusz, dowiedzieliśmy się, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ta druga instytucja poinformowała nas, że istnieje już koncepcja dodatkowego odwodnienia drogi S79 w rejonie Marynarskiej. Przetarg na to zadanie ma ruszyć po tym, gdy minister infrastruktury zatwierdzi program inwestycji.

Ten fragment ulicy Pilotów nieraz był pod wodą
Ten fragment ulicy Pilotów nieraz był pod wodąWiktor KazaneckiINTERIA.PL

GDDKiA: Windy blokują pasażerowie. Celowo wciskają STOP

Ponadto - jak wyjaśniła GDDKiA - windy przy węźle Marynarska... działają, ale "są blokowane przede wszystkim przez ich nieprawidłową obsługę". - Wiemy to, ponieważ wykonywane są codzienne przeglądy oraz posiadamy monitoring. Często wciśnięty jest przycisk STOP - przekazała Małgorzata Tarnowska ze stołecznego oddziału Dyrekcji.

Winda na wiadukcie
Winda na wiadukcieWiktor KazaneckiINTERIA.PL

To nie wszystko. Państwowy urząd ustalił też, że krnąbrni pasażerowie pociągów celowo wciskają STOP, by ktoś nie wezwał windy na górę. - Wtedy zdarza się, że nawet wszystkie platformy są zatrzymane. Są przypadki, że ktoś wjeżdża urządzeniem na przystanek, wciska przycisk, aby nie czekać na przyzwanie urządzenia, gdy będzie wracał. Często takie osoby robią to o regularnych porach - podkreśliła przedstawicielka GDDKIA.

GDDKiA tłumaczy, że m.in. zachowanie pasażerów kolei sprawia, że windy nie funkcjonują, jak trzeba
GDDKiA tłumaczy, że m.in. zachowanie pasażerów kolei sprawia, że windy nie funkcjonują, jak trzebaWiktor KazaneckiINTERIA.PL

A co z kładką dla pieszych? Małgorzata Tarnowska wskazała, że - mimo zagrodzonego wejścia - jest ona czynna. - Ale będzie w pełni funkcjonalna, gdy autobusy zaczną zatrzymywać się na przystanku, który został zaprojektowany i wybudowany, gdyż m. st. Warszawa planowało przedłużenie Trasy N-S (mającej być kontynuacją S79 - red.) - objaśniła.

Kładka może i czynna, ale właściwie i tak nie zaprowadzi nas w sensowne miejsce
Kładka może i czynna, ale właściwie i tak nie zaprowadzi nas w sensowne miejsceWiktor KazaneckiINTERIA.PL

Ukończenie budowy łącznika Suwak-Cybernetyki. Światełko w tunelu

Dyrekcja zapewniła także, że gdy znów przyjdzie zima, mieszkający i zatrudnieni na Służewcu przestaną moczyć buty, idąc wzdłuż Marynarskiej. Chodnik ma przejść remont jeszcze w tym roku. Natomiast w kwestii budowy naziemnych dojść na peron i przedłużenia ekspresówki Małgorzata Tarnowska stwierdziła: - Nie planujemy rozbudowy węzła. Pozostały teren (wokół stacji - red.) jest w gestii m. st. Warszawy. Budowa dalszego ciągu S79 do trasy S8 to inwestycja m. st. Warszawy.

Chodnik przy Marynarskiej, gdy zaczyna topić się śnieg
Chodnik przy Marynarskiej, gdy zaczyna topić się śniegWiktor KazaneckiINTERIA.PL

Z kolei Urząd Dzielnicy Mokotów odniósł się do problematycznego łącznika i widzi szansę na ukończenie budowy. - Obecnie aktualizowana jest dokumentacja projektowa. W połowie października odbędzie się spotkanie z inwestorem, na którym zostaną przedstawione wszystkie problemy i kolizje - podała Ewa Bujalska z mokotowskiego Wydziału Promocji i Komunikacji Społecznej.

Wiktor Kazanecki

Kontakt do autora: wiktor.kazanecki@firma.interia.pl

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      "Wydarzenia": Punkty karne będą się kasować kierowcom po roku
      "Wydarzenia": Punkty karne będą się kasować kierowcom po rokuPolsat News
      INTERIA.PL
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      193
      Super
      relevant
      56
      Hahaha
      haha
      53
      Szok
      shock
      18
      Smutny
      sad
      12
      Zły
      angry
      16
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      348
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na