"Magiczne" zadania paraliżują maturzystów
Wokół matury z matematyki urosło już wiele mitów. Jak choćby te, że nie zda jej połowa populacji, lub że zostanie w ostatnim momencie odwołana. Tak dużej wyobraźni można tylko pozazdrościć... W swoim drugim wykładzie na temat matury z matematyki Piotr Ludwikowski z krakowskiej OKE opowiada o nieuzasadnionych lękach maturzystów i przekonuje uczniów, że nie warto bać się "magicznych" zadań.
Na początku listopada odbyła się próbna matura z matematyki. Uczniowie mieli rozwiązać 25 zadań zamkniętych, 6 otwartych krótkiej odpowiedzi i 3 zadania otwarte rozszerzonej odpowiedzi.
Żeby zdać egzamin z przedmiotu obowiązkowego, trzeba uzyskać przynajmniej 30 proc. punktów. W skali kraju próg ten przekroczyło 76 proc. przystępujących do tego egzaminu. - Zdawalność egzaminu nie była więc niska - zauważa Piotr Ludwikowski.
Niektórzy maturzyści są przekonani o tym, że metodą "na strzelca" w zadaniach zamkniętych, mogą sobie wystrzelać dobry wynik. - Jest to jednak niemożliwe - podkreśla Piotr Ludwikowski. - Załóżmy, że strzelamy 1/4 odpowiedzi trafnie, bo tak mniej więcej można liczyć. Pod każdym zadaniem zamkniętym mamy 4 możliwości do wyboru. Tych zadań było 25, więc skoro 1/4 z 25 to około 6 punktów, to zaledwie 12 procent - tłumaczy. A to za mało, żeby zdać egzamin...
Uczniowie mieli najwięcej problemów z rozwiązaniem zadania 31. - Są takie zadania, których sformułowanie działa odstraszająco na osobę rozwiązującą - mówi Piotr Ludwikowski. Możemy je nazwać zadaniami "magicznymi". Takie właśnie było zad. 31. Szczegółowe rozwiązanie tego zadania znajdzie się w kolejnym wykładzie Piotra Ludwikowskiego na stronie http://www.virtualacademy.eu/.
Niewiele osób poradziło sobie także z zadaniem 33 (wyznaczanie współrzędnych punktu). - Wydawałoby się, że zadanie nie jest bardzo trudne tym bardziej, że mamy układ współrzędnych i możemy spróbować sobie to narysować - mówi Ludwikowski.
Zobacz, jak można było rozwiązać zadanie 33 - kliknij
Zobacz zadań z próbnej matury!
Pamiętaj, że od tego roku inaczej będą oceniane zadania otwarte. Najważniejszy będzie postęp w zadaniu - czyli to, jak daleko zdający posunął się w swoim rozwiązaniu. O nowych zasadach oceniania już pisaliśmy. Szczegółowy opis znajdziesz TUTAJ.