"Jedna z największych zagadek nauk o poznaniu dotyczy następującego problemu: dlaczego myśleniu o młotku towarzyszy aktywacja kory ruchowej? Czemu myśląc czy mówiąc o sprawiedliwości gestykulujemy - "balansujemy" rękami - co wiąże się również z aktywizacją kory ruchowej? Dla wielu psychologów takie zjawiska są efektem ubocznym. Ich zdaniem aktywacje mózgowe, o których wspomniałem, nie są czymś koniecznym, ale są efektem asocjacji, czyli kojarzenia ruchu i obrazu. W swoich badaniach nad ucieleśnieniem pojęć emocjonalnych próbuję rzucić nieco światła na ten problem" - mówi w wywiadzie dla Copernicus Center prof. Winkielman. Za teorią "usytuowanej konceptualizacji" kryje się idea, że umysł nie wydobywa naraz wszystkich znaczeń danego pojęcia, tylko posługuje się nim w jakimś kontekście - to kontekst narzuca znaczenie. Jak emocje - na przykład gniew czy radość - wpływają na nasze poznanie? Czy emocje są czymś irracjonalnym? W jaki sposób ucieleśniony jest nasz język? Ciało odgrywa fundamentalną rolę w naszym poznawaniu świata. Odwołując się do wyników własnych badań behawioralnych i neurokognitywnych, o roli ciała i emocji w funkcjonowaniu naszych umysłów opowie podczas wykładu w Krakowie profesor Piotr Winkielman z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego. Wykład zostanie wygłoszony 22 listopada o godzinie 18:00 w Auli WPiA na Brackiej 12. Wstęp jest wolny. Więcej informacji TUTAJ. *** Piotr Winkielman jest profesorem psychologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego, gdzie kieruje Laboratorium Poznania Społecznego. Wykłada również na University of Warwick w Wielkiej Brytanii oraz w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej w Warszawie. Specjalizuje się w psychologii oraz neuronauce poznawczej i społecznej. Przedmiotem jego badań są przede wszystkim wzajemne związki emocji, poznania, ucieleśnienia oraz świadomości.