MSWiA prosi o pilne przygotowanie stanowisk w sprawie projektu rozporządzenia przygotowanego na podstawie uchwalonej pod koniec stycznia nowelizacji Kodeksu wyborczego i niektórych innych ustaw. Członkowie rządu i instytucje mają 10 dni na odpowiedź. Zgodnie z prawem rozporządzenie w tej sprawie wydaje minister właściwy do spraw administracji publicznej, po zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej. Projekt ma być też rozpatrzony przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Referendum ogólnokrajowe. Nowy wzór wniosku W poniedziałek treść projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ustalenia wzoru wniosku o zmianę miejsca głosowania oraz wzoru i sposobu wydawania zaświadczenia o prawie do głosowania osobom uprawnionym do udziału w referendum ogólnokrajowym została opublikowana na portalu Rządowego Centrum Legislacji. Urząd gminy na podstawie spisu osób uprawnionych do głosowania w referendum ogólnokrajowym wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania na żądanie osoby uprawnionej do udziału w takim referendum i zmieniającej miejsce pobytu przed dniem głosowania. Wniosek o zmianę miejsca głosowania w referendum. Dane potrzebne do podania Nowy wniosek o zmianę miejsca głosowania w referendum ogólnokrajowym będzie nadal kierowany do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W danych osoby, która chce być dopisana do spisu uprawnionych do udziału w referendum będzie trzeba podać jedynie imię, nazwisko, numer PESEL oraz adres, pod którym będzie się przebywać w dniu referendum. Po zmianach w prawie we wniosku nie trzeba już podawać imienia ojca i daty urodzenia, tych danych nie będzie też na wydawanym zaświadczeniu. Projektowane nowe zaświadczenie o prawie do głosowania będzie opatrzone hologramem z literami RO - Referendum Ogólnokrajowe - by zabezpieczyć je przed sfałszowaniem. W jego treści oprócz danych głosującego wraz z jego adresem zamieszkania będzie wskazana informacja, że "jest uprawniony(-na) do głosowania w obwodzie miejsca pobytu" i podpisane przez upoważnionego urzędnika samorządowego jednej z 2477 gmin. Zaświadczenie ma być nadal odbierane osobiście za pokwitowaniem albo przez osobę pisemnie upoważnioną przez wnioskującego. Zmiany wzorów wniosku. Od kiedy obowiązują? Osobę, która otrzymała zaświadczenie po sporządzeniu spisu uczestników referendum, urząd gminy skreśla z tego spisu, a jeżeli wydał zaświadczenie przed sporządzeniem spisu osoby, która je otrzymała, nie umieszcza się w spisie. Zaświadczenia o prawie do głosowania urząd gminy wydaje do chwili przekazania spisu osób przewodniczącemu komisji referendalnej - wynika z treści projektowanych przepisów. Zmiany wzorów mają wejść w życie w terminie zawartym w komunikacie Prezesa Rady Ministrów, określającym termin uruchomienia Centralnego Rejestru Wyborców. "Z informacji przekazanych przez Ministra Cyfryzacji wynika, że uruchomienie Centralnego Rejestru Wyborców jest planowane na 1 sierpnia 2023 r." - zaznaczono w uzasadnieniu. Po wejściu w życie nowego tekstu utraci moc rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 29 lipca 2015 r. w sprawie spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym.