Oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

Paulina Sowa

Oprac.: Paulina Sowa

Aktualizacja
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij

Oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nastąpi 17 września tego roku - poinformował podczas wtorkowej konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Data nie jest przypadkowa, to dzień agresji Związku Radzieckiego na Polskę w 1939 r.

Budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną
Budowa przekopu przez Mierzeję WiślanąWojciech Strozyk/REPORTERReporter

- 17 września zostanie otwarty kanał (przez Mierzeję Wiślaną) i przepłyną nim pierwsze jednostki - powiedział Gróbarczyk.

Dodał, że to inwestycja szczególna, która ma charakter przełomowy.

Mierzeja Wiślana. Przekop kanału

Przekop kanału Mierzei Wiślanej obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć oraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, a także nowy układ drogowy z mostami obrotowymi i budowę sztucznej wyspy na Zalewie.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Mierzeja Wiślana: Zima nie wstrzymała budowy

Na budowie przekopu Mierzei Wiślanej trwają prace. Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, harmonogram robót uległ modyfikacji jedynie na sztucznej wyspie, ponieważ Zalew Wiślany zamarzł. Nie zagraża to jednak planowanemu ukończeniu prac.

Na mierzeję przypływają już statki z kamieniem hydrotechnicznym ze Skandynawii. Jest to możliwe, ponieważ wykonano pogłębianie akwenu wodnego na obszarze basenu morskiego Portu Osłonowego na Zatoce Gdańskiej. Transport materiałów przez morze pozwala odciążyć lokalne drogi, co zmniejsza uciążliwość inwestycji dla okolicznych mieszkańców.
- Do budowy pierwszego etapu potrzebujemy 390 tys. ton kamienia, z czego ponad połowa została już dostarczona na miejsce inwestycji. Służy on do umacniania falochronów i konstrukcji X-block plus. (...) Jest to element, który na budowie hydrotechnicznej w Polsce pojawia się po raz pierwszy, a po raz drugi w Europie - podkreślił kpt. żeglugi wielkiej Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Wyjaśnił, że daje on gwarancję stabilności budowli hydrotechnicznej, ale także oszczędności jeśli chodzi o zaangażowanie m.in. betonu, który trzeba by było wykorzystać do umocnienia falochronu.
Według Urzędu Morskiego w Gdyni, to nie jedyne zadanie, jakie w ostatnim czasie wykonano w rejonie Zatoki Gdańskiej. Rozpoczęły się prace narzutowe na grodzy Falochronu Zachodniego. Trwają też roboty związane z betonowaniem oczepu części lądowej oraz płyty części zasadniczej tego falochronu. Kontynuowana jest produkcja betonowych elementów prefabrykowanych typu X-block plus.
Intensywne prace trwają w Kanale Żeglugowym. W śluzie zakończono wykonywanie m.in. ścianki szczelnej, mikropali. Montowana jest konstrukcja stalowa obu mostów obrotowych – dzięki nim będzie możliwe utrzymanie ruchu samochodowego bez przerw, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek.
Coraz bliżej jest do końca budowy Kapitanatu Nowy Świat. Obecnie układana jest posadzka z gresu na parterze i na I piętrze. Na wszystkich kondygnacjach trwają roboty wykończeniowe, m. in. kładzione są gładzie szpachlowe, trwa malowanie, wykonywana jest instalacja elektryczna, wentylacyjna i sanitarna. - Budynek Kapitanatu, jako placówka Urzędu Morskiego w Gdyni, będzie dość dużym i mam nadzieję atrakcyjnym architektonicznie obiektem. To z niego administracja morska będzie czuwała nad bezpieczeństwem akwatorium oraz ruchem statków handlowych i turystycznych w rejonie przejścia przez Mierzeję Wiślaną - dodał Piotrzkowski.
Ponieważ Zalew Wiślany zamarzł, konieczne było czasowe wstrzymanie prac na sztucznej wyspie. Kontynuowane są natomiast dostawy materiałów. Odbywa się też serwis sprzętu. Najbliższe tygodnie na budowie to m. in. profilowanie skarp na obu falochronach, kontynuacja prac narzutowych i roboty żelbetowe na falochronach.
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Kontrowersyjny przekop Mierzei Wiślanej
      Kontrowersyjny przekop Mierzei WiślanejINTERIA.TVInteria.tv
      Przejdź na