- Oczywiście, że będziemy budowali CPK, bo będziemy tworzyć nowe rozwiązania komunikacyjne dla Polski. Jednak nie w taki sposób, jak planował PiS, który chciał wydawać miliardy bez odpowiedniego przygotowania i planowania, przywołując zamiast konkretnych wyliczeń jakieś populistyczne argumenty godnościowe - przekazał pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek. Lasek w rozmowie z "Rzeczpospolitą" podkreślił też, że rozwijać ruch lotniczy trzeba "z głową", wykorzystując potencjał już istniejącej infrastruktury oraz nowej, która będzie "mądrze zaplanowana". Maciej Lasek o CPK. "Wymyślono sztuczny system komunikacyjny" Jak stwierdził pełnomocnik rządu, "błąd popełniono na początku". - Wymyślono nowy, sztuczny system komunikacyjny w Polsce, a potem na siłę próbowano znaleźć dla niego uzasadnienie. Polska ma policentryczny system transportowy - duże ośrodki miejskie stanowią lokalne centra komunikacyjne. Te centra powinny być ze sobą połączone (...). Natomiast pisowska wizja CPK to połączenie wszystkich większych miast z jednym punktem: lotniskiem w Baranowie - stwierdził wiceminister funduszy i polityki regionalnej. Polityk przekazał też, że planowany jest przegląd inwestycji, by w przyszłym roku zaproponować "plan rozwoju sieci kolejowych w Polsce". - Bo potrzebny jest nie na jedną, ale na kilka kadencji do przodu. Tego nam w Polsce dzisiaj brakuje: ciągłości inwestycji infrastrukturalnych - ocenił Maciej Lasek. Pełnomocnik rządu przekazał także, że komponentem CPK, który sprawia "dużo większe problemy" jest kolej, bo "zaczęto projektować wszystko, wszędzie i naraz". Centralny Port Komunikacyjny. Maciej Lasek o błędach poprzedników Mówiąc o lotnisku w Baranowie, Lasek przekazał, że "zostało zmniejszone tuż przed zmianą władzy". Dodał, że jest projektowane nie dla 40, ale 34 mln pasażerów, choć z możliwością rozbudowy. Prócz tego Lasek wskazał na "całkowicie nierealne harmonogramy". - Były prezes CPK Mikołaj Wild całkiem niedawno udzielił szczerego wywiadu, w którym oszacował realność terminu ukończenia inwestycji w 2028 roku na 15 do 20 proc. - przekazał. Maciej Lasek podkreślał też, że projekt zatwierdzony przez rząd PiS zakładał wydanie do 2030 roku 155 mld złotych. Jednocześnie mówił o niedociągnięciach i nieuwzględnionych kosztach, co pochłonąć ma kolejne miliardy. - Dziś pracujemy nad urealnieniem kosztów programu oraz jego fazowaniem i wariantowością - zapowiedział. - Możliwy termin rozpoczęcia prac budowlanych to połowa przyszłego roku - zdradził Lasek, mówiąc o starcie budowy lotniska w Baranowie. Lasek o budowie CPK. "Dalsza eksploatacja lotniska Chopina nie ma sensu" Jednocześnie Lasek dodał, że "jeżeli zostanie wybudowane lotnisko w Baranowie, to dalsza eksploatacja Lotniska Chopina nie ma sensu". - Gdyby było inaczej, to na pewno znalazłoby się wielu operatorów, którzy woleliby latać z Warszawy niż z Baranowa, nawet więcej płacąc. W rezultacie jeszcze trudniej byłoby ten pasażerski model spiąć - powiedział. Dodał też, że "oczywiście możliwa jest alternatywa, w postaci dwóch współpracujących ze sobą lotnisk: lotniska Chopina i lotniska w Modlinie". - Ale na razie na stole jest projekt lotniska w Baranowie, dla którego komplementarnym niskokosztowym lotniskiem byłby Modlin. A Okęcie, niestety, musiałoby zostać pogrzebane przez pomysł z CPK - podsumował dla "Rzeczpospolitej". Maciej Lasek komentował także decyzje ekipy PiS i szybkie tempo ich podejmowania. - Nasi poprzednicy próbowali zrobić wszystko, co tylko możliwe, żeby ten projekt był dopychany kolanem. Nie zapomnę wypowiedzi ministra Horały półtora roku temu podczas debaty sejmowej, kiedy powiedział: "tak, robimy wszystko, co możliwe, żebyście się z tego projektu nie mogli wycofać" - przypominał pełnomocnik rządu. Na koniec Lasek ocenił, że "gdyby rozmawiali z nami, nie trzeba byłoby tego projektu tak głęboko naprawiać. Tyle że to jest podejście inżynierskie, a to polityczne czasami ma z nim niewiele wspólnego". *** Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!