Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

"Katastrofa odsłoniła niefrasobliwość w podejściu do procedur"

"Katastrofa smoleńska odsłoniła przede wszystkim niefrasobliwość w podejściu do procedur. Wcześniej przecież też były regulaminy i instrukcje, jednak nie były one w pełni przestrzegane" - mówi w rozmowie z Edytą Żemłą z portalu polska-zbrojna.pl wiceminister obrony Czesław Mroczek.

Wiceminister obrony Czesław Mroczek
Wiceminister obrony Czesław Mroczek/K. Jastrzębski/East News

"Komisja Millera stwierdziła szereg nieprawidłowości przy realizacji zadań związanych z przewożeniem najważniejszych osób w państwie przez 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego. Na tej podstawie przygotowała 44 zalecenia, które zrealizowaliśmy, by poprawić bezpieczeństwo lotów VIP-ów, ale też ogólne bezpieczeństwo lotów wojskowych" - zapewnia Czesław Mroczek.


Wiceminister obrony dodaje, że wdrażanie zaleceń zajęło półtora roku i w tym czasie został zrobiony również "gruntowny przegląd jednostek lotniczych i personelu latającego".


Usprawniono także procedury i zasady dotyczące organizacji lotów najważniejszych osób w państwie. 

Nowy system przewozu VIP-ów

Jak podkreśla rozmówca Edyty Żemły, "nieprawidłowości w tym zakresie wskazał nie tylko raport Millera, lecz też Najwyższa Izba Kontroli".


"Realizując ich zalecenia, stworzyliśmy spójny system przewozu VIP-ów. Zmienione zostały dwa dokumenty. Pierwszy to porozumienie między kancelariami prezydenta, premiera, Sejmu i Senatu, resortami obrony, spraw zagranicznych i MSW oraz BOR. Drugi jest instrukcją dotyczącą trybu, sposobu i metod przewozu najważniejszych osób w państwie, tzw. instrukcja HEAD" - dodaje.


W ramach tych działań zmodyfikowano zasady szkolenia lotniczego i nadawania uprawnień instruktorom, zmieniono również proces nadzoru personelu lotniczego w wojsku.

Procedury były, ale nikt ich nie przestrzegał...



Zdaniem Mroczka "katastrofa smoleńska odsłoniła przede wszystkim niefrasobliwość w podejściu do procedur". Mimo, że wcześniej istniały regulaminy i różnego rodzaju instrukcje, nie były one przestrzegane.

Pytany przez Żemłę o to, w jaki sposób będzie sprawdzana realizacja tych ustaleń, powiedział: "Departament Kontroli MON sprawdza, czy jednostki lotnicze wdrożyły zalecenia z raportu. Podam przykład. Personel lotniczy musi mieć zawsze aktualne uprawnienia, by przystąpić do wykonywania zadań. Ludzie z Departamentu Kontroli sprawdzają, czy rzeczywiście tak jest. A jak został zmieniony regulamin lotów, to Departament bada, czy został on wdrożony".

Katastrofa smoleńska

Polski samolot Tu-154M rozbił się 10 kwietnia 2010 roku, podchodząc do lądowania na lotnisku w Smoleńsku w Rosji.

Prezydent Lech Kaczyński, wraz z delegacją, leciał do Katynia, gdzie wraz z przedstawicielami Rodzin Katyńskich, a także parlamentarzystami, duchownymi, kombatantami, żołnierzami miał złożyć hołd Polakom zamordowanym przez NKWD na mocy decyzji z 5 marca 1940 r. Biura Politycznego WKP(b).

POLECAMY:

INTERIA.PL

Zobacz także