Forma dzieła Hanny Krall

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij

"Zdążyć przed Panem Bogiem" to zapis rozmowy z Markiem Edelmanem, wybitnym lekarzem oraz jednym z przywódców powstania w warszawskim getcie. Jego relacja z tych tragicznych dni jest zwięzła, sceptyczna wobec legendy heroizującej samą walkę powstańczą. Wyłania on z pamięci i przekazuje, jako największą wartość, bohaterstwo postaw i aktów ludzkiej solidarności.

Hanna Krall wypracowała swoisty typ reportażu, krótkiej relacji, której wyrazistość wynika z odpowiedniej konstrukcji wypowiedzi bohatera oraz prawie zupełnego braku komentarza odautorskiego.

Wywiad jest dominatą formalną utworu pisarki. W rozmowie brakuje tonu oficjalnego, czasem Marek Edelman zwraca się do reporterki: "moje dziecko".

Kompozycja dzieła jest zazwyczaj chronologiczna, do pewnych wątków jednak pisarka wraca wielokrotnie, wprowadzone są również dygresje.

Hanna Krall podkreśla współautorstwo tekstu: "nasza opowieść". Wprowadzenie mowy pozornie zależnej pozwala czytelnikowi domyślić się, że relacja jest sprawozdaniem z bezpośrednich wypowiedzi bohaterów.

Nazwiska i pseudonimy, cytaty z rozpraw naukowych, dane liczbowe i dokładne daty tworzą bogactwo faktograficzne.

Forma utworu jest odpowiednia do zagadnień, które prezentuje. Są więc obecne: reportaż (dominuje w dziele), opowieść dokumentalna, wywiad.

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Przejdź na