Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Forma dzieła Hanny Krall

"Zdążyć przed Panem Bogiem" to zapis rozmowy z Markiem Edelmanem, wybitnym lekarzem oraz jednym z przywódców powstania w warszawskim getcie. Jego relacja z tych tragicznych dni jest zwięzła, sceptyczna wobec legendy heroizującej samą walkę powstańczą. Wyłania on z pamięci i przekazuje, jako największą wartość, bohaterstwo postaw i aktów ludzkiej solidarności.

Hanna Krall wypracowała swoisty typ reportażu, krótkiej relacji, której wyrazistość wynika z odpowiedniej konstrukcji wypowiedzi bohatera oraz prawie zupełnego braku komentarza odautorskiego.

Wywiad jest dominatą formalną utworu pisarki. W rozmowie brakuje tonu oficjalnego, czasem Marek Edelman zwraca się do reporterki: "moje dziecko".

Kompozycja dzieła jest zazwyczaj chronologiczna, do pewnych wątków jednak pisarka wraca wielokrotnie, wprowadzone są również dygresje.

Hanna Krall podkreśla współautorstwo tekstu: "nasza opowieść". Wprowadzenie mowy pozornie zależnej pozwala czytelnikowi domyślić się, że relacja jest sprawozdaniem z bezpośrednich wypowiedzi bohaterów.

Nazwiska i pseudonimy, cytaty z rozpraw naukowych, dane liczbowe i dokładne daty tworzą bogactwo faktograficzne.

Forma utworu jest odpowiednia do zagadnień, które prezentuje. Są więc obecne: reportaż (dominuje w dziele), opowieść dokumentalna, wywiad.

INTERIA.PL

Zobacz także