Matura 2022. Język polski - poziom rozszerzony. Zobacz odpowiedzi i arkusz CKE

Karolina Olejak

Oprac.: Karolina Olejak

Aktualizacja
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
13
Udostępnij
Matura 2022. Akusz CKE i odpowiedzi, język angielski - poziom rozszerzony
Matura 2022. Akusz CKE i odpowiedzi, język angielski - poziom rozszerzonyZdjęcie: Tomasz Jastrzębowski/REPORTERReporter

Matura 2022. Język polski - poziom rozszerzony

Matura 2022. Arkusz CKE i odpowiedzi w Interii

Matura 2022. Arkusz CKE i odpowiedzi z języka polskiego - poziom rozszerzony

  • "Świetnym źródłem wiedzy o czasie i miejscu są powieści kryminalne, gromadzące dowody, ślady, poszlaki, rekonstruujące obyczajowe i społeczne realia." -  Powieści kryminalne są zazwyczaj pisane w konwencji realistycznej, a przy tym (ze względu na opisy śledztwa) obfitują w szczegóły (np. obyczajowe, kulturowe) - dlatego dość łatwo na ich podstawie “odtworzyć" realia historyczne. Dobrym przykładem może być “Zbrodnia i Kara" F. Dostojewskiego, której wprawdzie nie określamy mianem “powieści kryminalnej", jednak wątek kryminalny zajmuje w niej znaczną część. 
  • "Dzieło literackie stanowi więc pewną jednostkową opowieść o historii - i właśnie jako takie ma wartość dokumentu." - literatura często stanowi zapis indywidualnych doświadczeń jednostki z historią w tle - mówimy wówczas o tzw. literaturze dokumentu osobistego. Jej doskonałym przykładem mogą być wszelkie literackie dzienniki, pamiętniki itp. (np. “Pamiętniki" Jana Chryzostoma Paska). 
  • "Katastroficzne, groteskowe wizje końca świata pojawiające się u Witkacego są równie cennym dokumentem świadomości tamtych czasów" - to oczywiście prawda, jednak należy pamiętać, że cechą literatury jest fikcjonalność. Literatura wykorzystuje także różne estetyki, którym daleko jest do realistycznego sposobu obrazowania (a taki zazwyczaj kojarzy nam się z "dokumentem historycznym"). Dlatego oczywiście można interpretować groteskowe dzieła Witkacego, Schulza czy Gombrowicza przez pryzmat historyczny, jednak należy pamiętać, że dzieła te są wielowymiarowe i z pewnością będą to bardzo wymagające ścieżki interpretacji.
  • dowolna powieść kryminalna (np. "Morderstwo w Orient Expressie" A. Christie),
  • dowolny przykład z literatury dokumentu osobistego, np. ‘"Dziennki" M. Dąbrowskiej, Listy J. Słowackiego do matki, "Pamiętniki" J. Ch. Paska itp.),
  • dowolne dzieło Schulza (np. Sanatorium pod Klepsydrą"), Gombrowicza ("Ferdydurke", “Transatlantyk") czy Witkacego ("Szewcy", "Pożegnanie jesieni"),
  • dowolna powieść historyczna (np. powieści Sienkiewicza; "Potop", “Krzyżacy" itd.),
  • dowolny reportaż (np. "Cesarz" Kapuścińskiego).
  • Wiedza historyczna może stanowić uniwersalny kontekst interpretacyjny dla interpretowania właściwie wszystkich dzieł literackich. 
  • Doświadczenie historyczne w dziele literackim zawsze podlega estetyzacji. Jest także zindywidualizowane, zapośredniczone i mocno przekształcone.
  • Pojęcie "dokumentu" (w rozumieniu historycznym) w odniesieniu do każdego dzieła literackiego nie może być przyjmowane zbyt dosłownie. Należy pamiętać, że literatura jest fikcjonalna. 
  1. Rodzaj liryki/ perspektywa podmiotu lirycznego
  • Utwór Kazimierza-Przerwy Tetmajera należy do liryki zwrotu do adresata - rozpoczyna się apostrofą do “godziny tworzenia" - czyli spersonifikowanego czasu, w którym podmiot liryczny oddaje się zajęciom twórczym. 
  • Utwór Różewicza to natomiast liryka bezpośrednia (liryka wyznania, monolog liryczny), w którym podmiot liryczny (poeta) zwierza się czytelnikowi bezpośrednio ze swoich przeżyć i przemyśleń. 
  • Utwory różnią się zatem perspektywą podmiotu lirycznego. 
  1. Stosunek podmiotu lirycznego do własnego aktu twórczego 
  • Przerwa - Tetmajer nie tylko posłużył się personifikacją czasu tworzenia i apostrofą (co już samo w sobie świadczy o tym, że traktuje “godzinę tworzenia’ jako czas wyjątkowy, podniosły), ale także idealizacją (“Cza­ro­dziej­ska go­dzi­no two­rze­nia,/
  • Przerwa-Tetmajer estetyzuje “godzinę tworzenia" i posługuje się porównaniem (“myśl roz­wi­ja się jak kwiat ró­ża­ny"). 
  • Nieco inne podejście do własnej twórczości poetyckiej prezentuje podmiot liryczny w utworze Tadeusza Różewicza. Mówi on o wierszu, który “próbował sobie przypomnieć", a który prawdopodobnie powstał nocą w jego głowie, jednak nigdy się nie zmaterializował (nie został przelany na papier). Utwór, o którym mowa, był także autotematyczny (“wiersz był praw­do­po­dob­nie / wier­szem o so­bie sa­mym").
  • U Przerwy-Tetmajera poezja (a dokładnie: przemyślenia towarzyszące aktowi twórczemu) zostaje przyrównana do rozkwitającego kwiatu, który stopniowo odsłania swoje płatki i staje się coraz bardziej wonny. Możemy więc wyobrazić sobie, że w miarę zagłębiania się w poezję podziwiamy ją coraz więcej, stopniowo się nią upajamy (jak zapachem kwiatów). 
  • Ostatnia zwrotka wskazuje, że poezja dla Tetmajera jest upojeniem, sposobem na zapomnienie o świecie realnym, czymś, co wypełnia umysł i serce.
  • Dla Różewicza poezja jest czymś niewypowiedzianym, pozostającym w sferze przeżyć wewnętrznych, trudnym do zwerbalizowania (“chwi­la­mi czu­łem go na ję­zy­ku/ i nie­spo­koj­ny cze­ka­łem/ na prze­mie­nie­nie /w sło­wo"). 
  • Poezja może kojarzyć się ze snem lub refleksjami skutymi podczas bezsennej nocy - podmiot liryczny wskazuje bowiem, że wraz z nadejściem dnia wiersz “gaśnie w świetle dziennym".
  • Poezja jest przeżyciem metafizycznym; czymś, co nie mieści się w codzienności: (“ale nie wy­cią­gam go/ z ciem­nej głę­bi­ny/ na pła­ski brzeg/ rze­czy­wi­sto­ści"), istnieje tylko w umyśle/ wyobraźni lub jakiejś innej bliżej nieokreślonej metafizycznej przestrzeni. Nie należy poezji na siłę “wyciągać" z przestrzeni, z której pochodzi (np. usilnie jej werbalizować), gdyż w starciu z rzeczywistością doszłoby do jej spłaszczenia (to odebrałoby jej urok, przestałaby być czymś nieuchwytnym, a przez to - niezwykłym). 
  • W obu analizowanych utworach twórczość poetycka oraz sama poezja stanowi ważne, niecodzienne przeżycie - poezja jest czymś, co wykracza poza codzienność i dostarcza pozytywnych emocji. 
  • U Tetmajera poezja jest magią; czymś, co zachwyca i upaja. Dla różewicza bliższe są skojarzenia ze snem lub samą myślą/ wyobraźnią. W pierwszym utworze rolą poezji jest, by zachwycała (upajała); w drugim - aby pozostała niewypowiedziana (bo tylko w taki sposób możemy ocalić jej ulotną magię). 
  • U Tetmajera przeżycie twórcze kojarzone jest z niemalże radosnym przelewaniem słów na papier. U Różewicza poezja nie musi istnieć na papierze - najlepsza jest bowiem ta, która nie materializuje się i nie zostaje zwerbalizowana (można tu pokusić się o stwierdzenie, że jeśli poezję rozumiemy na sposób różewiczowski, to każdy człowiek może być poetą). 
"Wydarzenia": Rząd chce wymusić na bankach zmianę oprocentowania lokatPolsat NewsPolsat News
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
10
Super
relevant
1
Hahaha
haha
1
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
1
Lubię to
like
Super
relevant
13
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Przejdź na