Matura 2020: Język polski - poziom podstawowy. Arkusz CKE i rozwiązania

Aktualizacja
Matura 2020: Język polski - poziom podstawowy (oprac. graficzne Interia)
Matura 2020: Język polski - poziom podstawowy (oprac. graficzne Interia) Lech Muszyński PAP

"Wesele" i wiersz Anny Kamieńskiej

Matura 2020: Język polski - poziom podstawowy - arkusz CKE i odpowiedzi

CKE
CKE
INTERIA.PL
INTERIA.PL
INTERIA.PL
INTERIA.PL
INTERIA.PL
INTERIA.PL
CKE
CKE
CKE
  • Wyjaśnienie pojęcia "elementów fantastycznych" (np. postaci nadprzyrodzone; duchy, zjawy, widma; uosobione siły etyczne (anioły, demony), zdarzenia nadprzyrodzone/ zjawiska metafizyczne, elementy cudowne i baśniowe).
  • Rola fantastyki w utworach literackich:- odrealnienie akcji, wprowadzenie onirycznej narracji (motyw snu, wizyjność)- odwołanie do symbolizmu (elementy fantastyczne mogą być nośnikami znaczeń symbolicznych)- bardziej pojemna i wieloznaczna interpretacja (poprzez elementy fantastyczne możemy wyrazić o wiele więcej znaczeń niż poprzestając jedynie na tym, co realistyczne)
  • "Wesele" jako dramat symboliczny (wyjaśnienie pojęcia) - elementami fantastycznymi w "Weselu" są pojawiające się Osoby Dramatu (nośniki znaczeń symbolicznych).
  • W podanej scenie Poeta i Rachela mówią o tym, by zaprosić na wesele chochoła (ma on kluczową rolę! zapowiada przyjście kolejnych Osób Dramatu słynnymi słowami: "co tam komu w duszy gra, co kto w swoich widzi snach..."). Bohaterowie fragmentu wypowiadają to zaproszenie w tonie żartu, poetyckiego marzenia czy młodopolskiego flirtu - jednak po ponownym zaproszeniu ze strony pary młodej stojący przed chatą chochoł faktycznie ożywa (element fantastki).
  • Wyjaśnienie symboliki chochoła: postać fantastyczna: ożywiona wiązka słomy, symbolizuje dwoistość narodowego charakteru Polaków (słoma i róża - pozytywne cechy "przykryte" sarmackimi wadami).
  • Chochoł jako jeden z najważniejszych symboli w dramacie Wyspiańskiego - pozwala głębiej odczytywać przesłanie utworu, odnosi się w sposób symboliczny do problemów narodu polskiego (brak jedności i porozumienia, narodowa niemoc, niemożność pokonania wad sarmackich, słabości utrudniające odzyskanie niepodległości).
  • Poeta widzi Rycerza Zawiszę Czarnego (postać fantastyczna/historyczna; utrwalona w legendach rycerskich) - Rycerz, legendarna postać spod Grunwaldu, uświadamia Poecie dawną, utraconą dziś potęgę polskiego narodu (oraz słabość jego poezji: zamiast poezji dekadenckiej powinien on pisać poezję tyrtejską  - nawołującą do walki, patriotyczną).
  • Dodatkowe spostrzeżenia: rozmowa Poety i Racheli odwołuje się do koncepcji młodopolskiej poezji symbolicznej i/lub młodopolskiej nastrojowości.
  • Marysia widzi Widmo (duch jej zmarłego kochanka, odwołanie do pojęcia miłości romantycznej; symbol utraconej szansy). Widmo wprowadza także nastrój budzącej się tęsknoty, nostalgii, poczucia straty.
  • Do Gospodarza przychodzi Wernyhora (postać fantastyczna z ukraińskich podań i legend; wieszcz/ dziad/ lirnik/ rycerz/ profeta; także postać z obrazu Jana Matejki); rolą Wernyhory jest umocnienie w Gospodarzu poczucia potęgi Polaków oraz wyznaczenie mu misji zwołania powstania narodowego. Wernyhora daje Gospodarzowi złoty róg (przedmiot symboliczny, niezbędny do zjednoczenia przyszłych powstańców), gubi także złotą podkowę.
  • Krótkie przedstawienie tematyki ballady (opowieść o kobiecie-zbrodniarce, zabójczyni męża).
  • Podanie przykładów elementów fantastycznych w utworze; duch zabitego męża straszący kobietę, nagłe zawalenie się kaplicy i pojawienie ducha podczas ślubu - ingerencja sił nadprzyrodzonych.
  • Wyjaśnienie roli fantastyki w utworze romantycznym (związek z ludowością - postaci i zdarzenia wywiedzione z wyobrażeń i wiary ludowej; unaocznienie prawd etycznych - ingerencja sił nadprzyrodzonych pozwala lepiej zrozumieć przesłanie utworu i cyklu ballad, iż "nie ma zbrodni bez kary", nie można przekraczać norm etycznych i granic moralnych, zawsze niesie to ze sobą tragiczne skutki).
  • Elementy fantastyczne mogą pełnić rozmaite role w utworach literackich - nie ograniczają się tylko do funkcji estetycznej czy urozmaicenia świata przedstawionego.
  • Elementy fantastyki szczególnie często pojawiają się m.in. w utworach z epoki romantyzmu czy Młodej Polski.
  • Elementy fantastyki łączą się i korespondują z wieloma nurtami literackimi (np. młodopolskim symbolizmem, romantyczną ludowością itp.)
  • Elementy fantastyczne pogłębiają przesłanie utworu, sprawiają, że jego odczytanie staje się pełniejsze (dzięki nim jesteśmy w stanie wyczytać i zrozumieć więcej);
  • Elementy fantastyczne służą także lepszemu zapamiętaniu przesłania przez czytelnika; zapadają w pamięć, stają się wyrazistymi nośnikami znaczeń; pomagają przyswajać prawdy o świecie itp.
  • Określenie tematyki utworu: przedmioty sentymentalne/ wspomnienia z dzieciństwa i dawnych lat/ mityzacja dzieciństwa/ motyw pamięci i wspomnień/ motyw upływu czasu (dorastanie).
  • Odwołanie do motywu vanitas (przemijanie, upływ czasu itp.).
  • Utwór jest przykładem liryki osobistej wyznania; podmiot liryczny jest kobietą ("córuchno"), prawdopodobnie możemy utożsamiać ją z autorką.
  • Utwór ma charakter wspomnieniowy, odwołuje się do osobistych przeżyć, motywów z dzieciństwa itp
  • Wyjaśnienie metafory "bagażu" (doświadczenia, wspomnienia przedmiotów, ludzi i miejsc) itp.;
  • Wyjaśnienie roli przedmiotów symbolicznych, których wspomnienia przywołuje podmiot liryczny - skojarzenia z domem, beztroska dzieciństwa, utrwalone wspomnienia i wrażenia zmysłowe (pamięć szczegółu), rodzinne pamiątki, które niegdyś tworzyły klimat domu;
  • Klimat domu odtwarzany na podstawie szczegółów - sielskość, beztroska, idylliczność, spokój;
  • "Wiem, że do końca nie pozbędę się ani jednego" - podmiot liryczny ma świadomość, że pragnie zachować przedmioty sentymentalne (być może tylko w postaci wspomnień), ponieważ stanowią one składowe jej osobistego mitu dzieciństwa (mityzacja dzieciństwa);
  • Motyw matki, która "przyjdzie znikąd do nikąd" - prawdopodobnie przyjdzie po kobietę z zaświatów (metafora przyszłej śmierci podmiotu lirycznego; także odwołanie się do wspomnień - matka była kimś ważnym w życiu kobiety).
  • Interpretacja ostatnich słów matki: "to nie ma sensu" - także w kontekście tytułu ("Daremne"); daremne jest usilne ocalanie przeszłości, do której nie ma już powrotu - nie warto więc nadmiernie jej rozpamiętywać. Z drugiej strony - takie rozumienie sensu utworu możemy traktować nieco ironicznie - ponieważ wiadomo, jak ważne jest ocalanie przeszłości i zachowywanie wspomnień, a także tworzenie prywatnego mitu dzieciństwa, który pomaga nam zrozumieć naszą tożsamość.
  • Ważna rola motywu pamięci i wspomnień (pamięć szczegółu, tworzenie prywatnego mitu dzieciństwa).
  • Utwór ma charakter uniwersalny: odnosi się do uniwersalnych wartości (pamięci, wspomnień itp.) oraz toposu vanitas.
  • Człowiek nie ma możliwości obrony przed przemijaniem i upływem czasu - wszelkie próby ich pokonania są daremne (autorka podkreśla to przez sam tytuł utworu), jednak przemijające doświadczenia należy pielęgnować we wspomnieniach (dzięki nim jesteśmy tym, kim jesteśmy).
omnibus_matematyka
omnibus_matematykaInteria.plmateriały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?