Dołhobyczów: Ułatwienia na przejściu granicznym z Ukrainą

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij

Granicę z Ukrainą na przejściu drogowym w Dołhobyczowie (woj. lubelskie) od wtorku można przekroczyć także pieszo i na rowerze. Uruchomienie ruchu pieszego i rowerowego przez granicę ma ułatwić podróżowanie mieszkańcom terenów przygranicznych oraz turystom.

Uruchomienie odpraw pieszo-rowerowych na polsko-ukraińskim przejściu granicznym w Dołhobyczowie, 1 bm. To drugie po Medyce, takie przejście na wschodniej granicy i pierwsze na Lubelszczyźnie
Uruchomienie odpraw pieszo-rowerowych na polsko-ukraińskim przejściu granicznym w Dołhobyczowie, 1 bm. To drugie po Medyce, takie przejście na wschodniej granicy i pierwsze na LubelszczyźnieWojciech PacewiczPAP

"To pierwsze na terenie województwa lubelskiego przejście graniczne, na którym możliwa jest odprawa pieszych i rowerzystów. Takie przekroczenie granicy z Ukrainą jest możliwe jeszcze na przejściu w Medyce (Podkarpackie). Symbolicznego uruchomienia odpraw dokonał wojewoda lubelski Wojciech Wilk, który jako pierwszy przekroczył granicę na rowerze. Razem z nim na Ukrainę wjechała grupa kilkudziesięciu osób, które uczestniczyły w rajdzie rowerowym z Hrubieszowa na Ukrainę, zorganizowanym z okazji uruchomienia odpraw na przejściu w Dołhobyczowie.

"W godzinach od 11 do 14 na kierunku wyjazdowym z Polski na Ukrainę odprawionych zostało 51 osób, które przekroczyły granicę pieszo lub rowerem, a na kierunku wjazdowym do Polski były to 54 osoby" - poinformowała PAP plut. Anna Koszałko-Słomiany z Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej.

Możliwość przekraczania granicy pieszo i na rowerze przez przejście Dołhobyczów - Uhryniów zaplanowano na okres od 1 lipca do 31 grudnia br.

"Na razie będzie to przez pół roku. Zobaczymy, jakie będzie zainteresowanie i czy będzie taka potrzeba, aby ta możliwość przekraczania granicy pieszo lub rowerem pozostała. Sądząc po reakcjach zadowolonych dzisiejszych rowerzystów i pieszych, wydaje się, że to dobry pomysł" - powiedział wojewoda lubelski Wojciech Wilk.

O umożliwienie przekraczania granicy z Ukrainą pieszo i rowerem zabiegały od dawna m.in. środowiska rowerowe, lokalne samorządy i nieformalna grupa ludzi skupiona wokół portalu internetowego o Europie Środkowej "Port Europa", która prowadzi kampanię społeczną na rzecz możliwości przekraczania pieszo i rowerem wschodniej granicy Polski.

Granicę Polski z Ukrainą na większości przejść można przekroczyć tylko jadąc samochodem lub pociągiem, a zakaz ruchu pieszego wynika z braku odpowiedniej infrastruktury.

Jak tłumaczył PAP Wilk, ułatwieniem w uruchomieniu takiej procedury w Dołhobyczowie był fakt, że cała infrastruktura tego przejścia znajduje się po polskiej stronie, a wprowadzenie tam kolejnych funkcji nie wymaga dużych inwestycji. Organizacja możliwości odprawy pieszych i rowerzystów - m.in. urządzenie miejsca pracy kontroli służb granicznych, namalowanie pasów dl rowerzystów i odgrodzenie ich od pasów dla samochodów - kosztowała w sumie ok. 30 tys. zł.

Nowe możliwości na przejściu to - w ocenie władz gminy Dołhobyczów - szansa na ożywienie kontaktów między mieszkańcami przygranicznych terenów. Sekretarz gminy Stanisław Staszczuk mówił PAP, że na co dzień ludzie jeżdżą do Polski i na Ukrainę na zakupy, ale urokliwe zakątki przygranicznych terenów wokół rzeki Bug przyciągają także wielu turystów.

Odprawa celno-paszportowa rowerzystów w DołhobyczowieWojciech PacewiczPAP

Drogowe przejście graniczne Dołhobyczów-Uhrynów, uruchomione w czerwcu ub. roku, powstało, by odciążyć sąsiednie drogowe przejścia na Ukrainę w Hrebennem i Zosinie, z których korzysta wielu podróżnych udających się do Lwowa. Przejście położone jest w ciągu drogi wojewódzkiej nr 844 prowadzącej z Chełma i Hrubieszowa do granicy; po stronie ukraińskiej najbliższym miastem, oddalonym ok. 20 km od granicy, jest Sokal.

Przejście jest przeznaczone dla samochodów osobowych, autobusów oraz busów i samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony. Ma po siedem pasów odpraw po stronie wyjazdowej i wjazdowej, jego zakładana przepustowość wynosi 4 tys. samochodów i 30 autobusów na dobę. W przyszłości przewidziana jest rozbudowa przejścia o część towarową.

Budowa przejścia i jego wyposażenie kosztowało ponad 147 mln zł. Blisko 124 mln zł wydatkowano z rządowego "Programu Rozwoju Infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy państwowej w latach 2010-2013", ponad 22 mln zł pochodziło z unijnego "Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina" i przeszło 1 mln zł z budżetu państwa.

W ciągu roku od uruchomienia przejścia odprawiono tu łącznie ponad 305 tys. podróżnych i 124 tys. pojazdów.

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Przejdź na