Fundacja Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS zapytała Polaków o ich plany świąteczne, a w szczególności o zamiary związane z zakupami i gospodarowaniem pieniędzmi. Jak wynika z raportu, średnio polska rodzina przeznaczy w tym roku na zakupy świąteczne 1277,30 zł. To o 11,2 proc. więcej niż rok temu. Tygodnik Interia: Luksusowe, bo "Made in Poland"Największy odsetek Polaków (32,8 proc.) robi zakupy w drugiej połowie grudnia - na kilka dni przed świętami. Niewiele mniej, bo 32,4 proc. badanych deklaruje, że w wir przygotowań rzuca się już w pierwszej połowie grudnia.Świerk, jodła, a może sosna? Jaką choinkę kupić na Boże Narodzenie? Zakupy świąteczne. Jakie miejsca wybierają Polacy? Jak wynika z raportu, Polacy najchętniej robią zakupy spożywcze w dyskontach. Tak deklaruje 66 proc. ankietowanych. Popularnym miejscem są też super i hipermarkety - 34. proc. oraz bazary - 29. Z kolei 37 proc. badanych zaopatrzy się w potrzebne produkty "w konkretnym sklepie", ale nie w dyskoncie czy supermarkecie. Zdecydowanie mniej popularne w kwestii spożywczych zakupów są sklepy internetowe. W sieci Polacy kupują natomiast prezenty świąteczne. W sklepach internetowych podarków dla bliskich szuka odpowiednio 31 proc. (za pomocą komputera) i 23 proc. (za pomocą smartfona) badanych. Niemal co trzeci badany deklaruje, że prezentów szuka w "konkretnym sklepie", który nie jest dyskontem lub marketem. 8 proc. Polaków twierdzi, że nie kupuje prezentów świątecznych. Przerwa świąteczna 2021 w szkole. Kiedy się zaczyna i ile trwa? Co na prezent? W tegorocznej edycji raportu największy odsetek Polaków deklaruje dokonanie zakupu kosmetyków lub perfum jako prezentu (36 proc.), zabawek (33 proc.) oraz książek (31 proc.). Jedna czwarta badanych wskazała na słodycze, 22 proc. planuje kupić ubrania lub bieliznę, 17 proc. zdecyduje się na wręczenie pieniędzy, a 15 proc. kart podarunkowych. Najmniej popularne są produkty elektroniczne, takie jak głośniki Bluetooth czy drony (11 proc.), prezenty luksusowe, na przykład zegarki lub droższe alkohole (9 proc.) i gry komputerowe (4 proc.). Znikomy odsetek Polaków jako prezent kupi i wręczy konsole, laptopy, komputery lub smartfony. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 19.11-15.12.2021 r. na próbie ogólnopolskiej. Liczba uczestników 1100. Technika badawcza: badanie zrealizowane metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).