Temat tegorocznego finału konkursu Najlepszy Młody Mówca był następujący: "Sztuczna inteligencja staje się powszechnym narzędziem w dzisiejszym świecie. Jak sądzisz, jak wpłynie ona na Twoje życie?" Zmierzyło się z nim 10 finalistów z całej Polski, wyłonionych spośród 450 osób biorących udział w eliminacjach. Decydująca rozgrywka odbywała się w nowoczesnych przestrzeniach Centralnego Domu Technologii, użyczonych przez partnera konkursu: Fundację PFR. Zwyciężczyni brawurowo opowiedziała o tym, jak SI pomoże jej w przyszłości jako mamie wychowującej dzieci. Ale do beczki miodu dodała też łyżeczkę refleksyjnego dziegciu przewidując, że technologia może jej utrudnić to, co jest największym wyzwaniem dla każdego rodzica: nauczenia swych dzieci samodzielności. Zdaniem jury równie dobrą mowę, co Martyna Wiśniewska wygłosił Mikołaj Sołtysik z Krakowa. Przekonywał, że gdy przestaniemy się bać SI, ta pomoże nam przestać się bać innych rzeczy. Gdyby to był bieg na 100 metrów musiałaby decydować fotokomórka. Tutaj o wszystkim przesądziło głosowanie. Mikołaj wygrał nagrodę w wysokości 5000 złotych. Na podium stanęła również Hanna Cisek, która wygłosiła brawurową pochwałę ludzkiej niedoskonałości. Wszystkich wystąpień można posłuchać na stronie akademiaretoryki.pl. W tym roku werdykt był wyjątkowo niekontrowersyjny. Pozostali uczestnicy również docenili kunszt zwycięzców. Finał poprzedzony był warsztatami dla uczestników, które miały z nich uczynić jeszcze lepszych mówców. Istota konkursu To był już siódmy konkurs Najlepszy Młody Mówca organizowany przez Fundację Akademia Retoryki. - Robimy ten konkurs, by uświadomić młodzieży, że retoryka to nowoczesna umiejętność przydatna w nowoczesnym świecie. Bo nawet dzisiaj ciągle musimy kogoś do czegoś przekonywać. Możemy to zrobić dobrze albo spalić się, wypaść blado i zmarnować szansę - mówi Zalewski, którego fundacja organizuje jeszcze konkursy dla studentów a także prowadzi szkolenia dla licealistów. Fundacja uważa, że dobra komunikacja to lepsze życie. Jej motto mówi: "Najważniejsze rzeczy w życiu trzeba powiedzieć". - W czasach, gdy posługujemy się elektronicznymi komunikatorami, umiejętności retoryczne zyskują na znaczeniu. No na końcu każdego procesu decyzyjnego stoi żywy człowiek, którego musimy przekonać do swoich racji. I nie zrobimy tego przy pomocy emotki albo GIF-a - dowodzi Zalewski. Partnerami konkursu są PKO Bank Polski, Fundacja KGHM. Oraz Fundacja PFR. Patronat medialny nad konkursem Najlepszy Młody Mówca sprawowała Interia.