Mężczyźni w całej Polsce będą zapuszczać wąsy. Komunikat GIS
Oprac.: Aleksandra Kozyra
Główny Inspektorat Sanitarny opublikował w mediach społecznościowych niecodzienny komunikat. "Zapytaj mnie, dlaczego zapuściłem wąsy..." - brzmi hasło widoczne na grafice. Chodzi o akcję "Movember", czyli zachęcenie mężczyzn do skorzystania z badań profilaktycznych i zwiększenia świadomości na temat nowotworów prostaty i jąder. By zwrócić uwagę na problem męskich nowotworów panowie zapuszczają wąsy.

Listopad to idealny czas na przeprowadzenie badań profilaktycznych, które mogą uratować życie. O konieczności regularnych badań przypomina Główny Inspektorat Sanitarny.
"Zaczynamy wąsopad, czyli miesiąc świadomości męskich nowotworów - raka gruczołu krokowego oraz jąder. Panowie zapuszczają wąsy, by wesprzeć chorych, wzbudzić ciekawość i zapoczątkować dyskusję o profilaktyce i zachorowalności na męskie nowotwory" - promuje akcję GIS w mediach społecznościowych.
Listopad miesiącem świadomości na temat raka prostaty i jąder
Kampania "Movember" została zapoczątkowana w 1999 roku w Australii. Nazwa corocznej akcji społecznej pochodzi od zbitki angielskich słów moustache (wąsy) i November, (listopad). Jej celem jest zwiększenie świadomości na temat męskich nowotworów i okazanie solidarności z osobami, które mierzą się z rakiem gruczołów krokowych lub jąder.
Rak prostaty może dotknąć co trzeciego mężczyznę w wieku od 50 do 80 lat. Później ryzyko zachorowania rośnie - po 80. roku życia wynosi już 80 procent.
Odwrotnie wygląda sytuacja w przypadku raka jąder - tu najbardziej narażone są osoby w wieku od 15 do 35 lat. Nowotwór ten dotyka trzech na 100 tysięcy mężczyzn i szacuje się, że stanowi około 1 procent ogółu nowotworów złośliwych występujących u tej płci.
O ile kampanie promujące profilaktykę nowotworów kobiecych (np. mammografia w przypadku raka piersi) zdążyły się już w Polsce spopularyzować, o tyle w przypadku męskich nowotworów wciąż brakuje wystarczającej świadomości społecznej. Jednym ze sposobów jest właśnie zapuszczenie wąsów. Tym prostym sposobem możesz zachęcić bliską osobę do wykonania ratujących życie badań.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!