Koreańskie samoloty trafią do Polski. Tak wygląda ich załadunek

Oprac.: Marta Stępień
Polska kupiła od Korei Południowej lekkie samoloty bojowe FA-50. Część z nich jest już przygotowywana do transportu do Europy. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych opublikowało wideo, na którym widać, jak wygląda załadunek tych maszyn przed podróżą do Polski.

Podczas oficjalnej prezentacji maszyn w Korei Południowej minister obrony Mariusz Błaszczak informował, że samoloty FA-50 mają zastąpić stare MiGi-29. - Przechodzimy ze sprzętu postsowieckiego na sprzęt nowoczesny - mówił szef MON.
W sobotę Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych opublikowało na Twitterze wideo przedstawiające załadunek jednego z samolotów FA-50. Maszyny produkowane są przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries.
Do Polski trafi 48 samolotów FA-50, także w spolonizowanej wersji
Na początku czerwca w Korei Południowej, podczas wizyty Mariusza Błaszczaka, odbyła się prezentacja pierwszego samolotu bojowego FA-50 przeznaczonego dla Polskich Sił Powietrznych. Resort obrony zamówił łącznie 48 takich maszyn. Pierwsze 12 ma zostać dostarczone w najbliższym czasie. Kolejne 36 samolotów trafi do Polski w spolonizowanej wersji FA-50PL w latach 2025-2028.
Szef MON informował, że polscy piloci odbyli specjalne szkolenie w Korei Południowej obejmujące m. in. zastosowanie bojowe, walki powietrzne i przechwycenia. Żołnierze przejmą wchodzące na wyposażenie polskich sił powietrznych samoloty FA-50 i rozpoczną loty w przestrzeni powietrznej Polski.
Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało, że podczas defilady 15 sierpnia z okazji Święta Wojska Polskiego będzie można podziwiać FA-50 na polskim niebie.
Koreański dwuosobowy samolot szkolno-bojowy
FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy. Jak informuje Agencja Uzbrojenia, jego podstawowe uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych różnego typu.
Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi 1,5 Macha (1837,5 km/h). Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14,6 km. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 tony, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 tony.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!