Należy ZAPLANOWAĆ konieczne czynności związane z uczeniem się.Planowanie to, najprościej ujmując, ukierunkowany celowo opis zamierzeń, ustalający tok postępowania, dobierający środki i porządkujący kolejność działań. Przed przystąpieniem do planowania harmonogramu przygotowywania się do egzaminu maturalnego, warto odpowiedzieć sobie na kilka zasadniczych pytań:1. Czego będę się uczyć? 2. Po co się tego trzeba uczyć? Jakie są moje cele uczenia się? 3. Na kiedy mam się nauczyć danego materiału? 4. W jakim czasie, czyli jak dużo czasu mam na naukę? 5. Gdzie zamierzam się uczyć? 6. W jakich warunkach będę się uczyć? 7. Jakimi sposobami pragnę się uczyć? 8. Czy potrafię wziąć odpowiedzialność za samodzielne uczenie się? 9. Czy będę się uczyć z innymi osobami? 10. Co sprzyja realizacji uczenia się, jakie zastosuję wzmocnienia motywacji? 11. Co utrudnia i ogranicza uczenie się? Takich, bądź podobnych pytań może być więcej. Jaki powinien być dobry plan? Celowy, wykonalny, zgodny wewnętrznie, operatywny, plastyczny, względnie szczegółowy, długodystansowy (lub krótkodystansowy), terminowy, całościowy, racjonalny, intelektualnie ekonomiczny. Forma planu może być różnorodna. Większość osób wypracowuje ją sobie indywidualnie. Warto planować nie tylko w myślach. Lepiej sporządzić pisemny szkic, terminarz na papierze, by było zapisane "czarno na białym". A oto kilka zasad planowania procesu uczenia się, w którym należy zwrócić uwagę na: 1. Maksymalne wykorzystanie czasu pracy umysłowej. 2. Wniesienie wkładu osobistego w uczenie się. 3. Maksymalne wykorzystanie osobistego potencjału intelektualnego. 4. Pełna koncentracja na kilku istotnych zadaniach. 5. Podejmowanie efektywnych decyzji. (Na podstawie poradnika "Uczenie się", opublikowanego na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.) POLECAMY: Boisz się matury? Dołącz do dyskusji na FORUM