Jak zaplanować naukę?

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij

Rozpoczęcie uczenia się przed egzaminem maturalnym jest bardzo często odwlekane, aż bywa za późno i wtedy - no właśnie - co wtedy?

Przygotowanie planu jest punktem wyjścia do skutecznej nauki
Przygotowanie planu jest punktem wyjścia do skutecznej nauki© Panthermedia

Należy ZAPLANOWAĆ konieczne czynności związane z uczeniem się.Planowanie to, najprościej ujmując, ukierunkowany celowo opis zamierzeń, ustalający tok postępowania, dobierający środki i porządkujący kolejność działań. Przed przystąpieniem do planowania harmonogramu przygotowywania się do egzaminu maturalnego, warto odpowiedzieć sobie na kilka zasadniczych pytań:1. Czego będę się uczyć? 2. Po co się tego trzeba uczyć? Jakie są moje cele uczenia się?

3. Na kiedy mam się nauczyć danego materiału?

4. W jakim czasie, czyli jak dużo czasu mam na naukę?

5. Gdzie zamierzam się uczyć?

6. W jakich warunkach będę się uczyć?

7. Jakimi sposobami pragnę się uczyć?

8. Czy potrafię wziąć odpowiedzialność za samodzielne uczenie się?

9. Czy będę się uczyć z innymi osobami?

10. Co sprzyja realizacji uczenia się, jakie zastosuję wzmocnienia motywacji?

11. Co utrudnia i ogranicza uczenie się?

Takich, bądź podobnych pytań może być więcej.

Jaki powinien być dobry plan? Celowy, wykonalny, zgodny wewnętrznie, operatywny, plastyczny, względnie szczegółowy, długodystansowy (lub krótkodystansowy), terminowy, całościowy, racjonalny, intelektualnie ekonomiczny.

Forma planu może być różnorodna. Większość osób wypracowuje ją sobie indywidualnie. Warto planować nie tylko w myślach. Lepiej sporządzić pisemny szkic, terminarz na papierze, by było zapisane "czarno na białym".

A oto kilka zasad planowania procesu uczenia się, w którym należy zwrócić uwagę na:

1. Maksymalne wykorzystanie czasu pracy umysłowej.

* Należy cenić i oszczędzać czas poprzez doskonalenie organizacji pracy i systemu dopływu informacji. * Unikać ludzi, którzy zabierają nam czas na bezproduktywne rozmowy lub działania. * Planować kilkugodzinne bloki, w czasie których można się całkowicie skoncentrować na wybranych zadaniach. * Analizować i rozliczać "budżet" własnego czasu, swych planów i dokonań w określonych okresach.

2. Wniesienie wkładu osobistego w uczenie się.

* Należy dawać z siebie wszystko w trakcie uczenia się do egzaminów, czyli przyczyniać się do działań o istotnym znaczeniu, a przeciwdziałać rozpraszaniu się na zadaniach niewłaściwych, nieprzynoszących wymiernych korzyści w uczeniu się.

3. Maksymalne wykorzystanie osobistego potencjału intelektualnego.

* Nie wyolbrzymiać trudności czy ograniczeń, lecz dostrzegać plusy każdej sytuacji i możliwości działania w niej. Prowadzi to do postawy konstruktywnej. Aktywami są przede wszystkim nasze zdolności i kwalifikacje. Należy więc dążyć do poznania warunków, w których nasz umysł pracuje najlepiej oraz opanowywać najodpowiedniejsze dla nas metody pracy umysłowej służącej efektywnemu uczeniu się.

4. Pełna koncentracja na kilku istotnych zadaniach.

* Chcąc osiągnąć sprawność działania, powinniśmy koncentrować się na robieniu w danym czasie tylko jednej ważnej rzeczy, na jednym zadaniu, które oceniamy jako pierwszoplanowe. * Przy określaniu priorytetów w celu wyboru danego zadania warto działać na rzecz przyszłości, a nie przeszłości. * Koncentrować się na szansach, a nie na trudnościach. * Obierać raczej własny kierunek, zamiast naśladować innych.

5. Podejmowanie efektywnych decyzji.

* Należy unikać pośpiechu, zachowywać rozwagę i koncentrację na wiedzy istotnej dla danego przedmiotu. * Szukać najpierw właściwych rozwiązań w sposobach uczenia się, a następnie oceniać ich realność wykonania.

(Na podstawie poradnika "Uczenie się", opublikowanego na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.)

POLECAMY:

Przejdź na