Zmobilizowanie się do rozpoczęcia nauki przed maturą może się wydawać dla niektórych nie lada wyzwaniem. Poniżej kilka porad opracowanych dla maturzystów przez CKE. Liczy się motywacja Co można zrobić? Praktycy uczenia się proponują, aby osobiste budowanie i utrwalenie pozytywnej motywacji do uczenia się dokonywało się poprzez - choćby najprostsze spisanie wszystkich korzyści wynikających z nauki naszego ulubionego przedmiotu. Takie działanie ma wywoływać obniżenie negatywnej motywacji typu: "muszę zdać, bo jeśli nie zdam, to wyjdę na nieudacznika, a rodzina i znajomi mnie zniszczą". Procedura ta ma więc wywołać zamianę wewnętrznego nastawienia, gdy ze słowa "muszę" przechodzimy na sformułowanie "CHCĘ I MOGĘ", czyli jestem w stanie to wszystko, co wymaga uczenie się do egzaminu, POZNAĆ, ZROZUMIEĆ I ZAPAMIĘTAĆ. Czy uczenie się ma sens? Rozpoczynając jakiekolwiek działania warto postawić sobie pytanie o ich SENS. Można wprost spytać: Czy egzamin maturalny ma sens? Czy uczenie się ma sens? Jeżeli brak nam "poczucia sensu", to również zwykle brak nam chęci do nauki oraz nie dostrzegamy żadnej głębszej motywacji, wtedy podejmowane przez nas próby są po prostu nieefektywne. Nauka jak zabawa Innym pytaniem, które powinno zabrzmieć donośnie w umyśle każdego maturzysty jest: Jak się uczyć, by jak najmniej się uczyć, a dużo się nauczyć i wiele umieć? Jednym z prostych sposobów jest sytuacja, kiedy staramy się wyobrazić sobie, że nauka i uczenie się do egzaminu to dobra ZABAWA i w ten sposób, i w tym nastroju staramy się rozpocząć proces uczenia się do matury. Gdy tworzymy sobie wizję nauki jako czegoś faktycznie przyjemnego, to wyzwalamy w sobie naturalnie silną energię efektywnego uczenia się. Oczywiście nie oznacza to, że obejdziemy się bez koniecznego trudu. (Na podstawie poradnika "Uczenie się", opublikowanego na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.) POLECAMY: Boisz się matury? Dołącz do dyskusji na FORUM