Dyrektywa Omnibus. Koniec z podwójną jakością produktów w różnych krajach?
Od 1 stycznia sklepy obok aktualnej ceny, jeśli oferują promocję, muszą pokazywać najniższą z ostatnich 30 dni. To efekty dyrektywy Omnibus, która ma walczyć z pseudoobniżkami. Ale także zapobiegać tzw. podwójnej jakości. Chodzi o wprowadzanie na rynek produktów, które nie różnią się od siebie wyglądem, a mimo to te dwie rzeczy różnią się np. składem czy właściwościami materiału. Dotychczas najczęściej spowodowane było to wprowadzaniem produktów na różne rynki, np. wschodni i zachodni.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przypomniał, że 1 stycznia 2023 r. weszły w życie ważne dla konsumentów przepisy. Zmiany m.in. w ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług i Kodeksie cywilnym wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Urząd zaznaczył, że z inicjatywy prezesa UOKiK wprowadzono też dodatkowo regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych.
Efekty na stronach internetowych sklepów już widać. Często da się znaleźć "promocje", w których ceny są wyższe od tych z ostatnich 30 dni. Trzeba jednak pamiętać, że sieci na różnych etapach mają inne zasady obniżek i wyprzedaży. Znaczenie ma także rosnąca inflacja.