Reklama

Dyrektywa Omnibus. Koniec z podwójną jakością produktów w różnych krajach?

Od 1 stycznia sklepy obok aktualnej ceny, jeśli oferują promocję, muszą pokazywać najniższą z ostatnich 30 dni. To efekty dyrektywy Omnibus, która ma walczyć z pseudoobniżkami. Ale także zapobiegać tzw. podwójnej jakości. Chodzi o wprowadzanie na rynek produktów, które nie różnią się od siebie wyglądem, a mimo to te dwie rzeczy różnią się np. składem czy właściwościami materiału. Dotychczas najczęściej spowodowane było to wprowadzaniem produktów na różne rynki, np. wschodni i zachodni.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przypomniał, że 1 stycznia 2023 r. weszły w życie ważne dla konsumentów przepisy. Zmiany m.in. w ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług i Kodeksie cywilnym wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Urząd zaznaczył, że z inicjatywy prezesa UOKiK wprowadzono też dodatkowo regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych.

Efekty na stronach internetowych sklepów już widać. Często da się znaleźć "promocje", w których ceny są wyższe od tych z ostatnich 30 dni. Trzeba jednak pamiętać, że sieci na różnych etapach mają inne zasady obniżek i wyprzedaży. Znaczenie ma także rosnąca inflacja.

Reklama

Pojawią się też nowe zasady reklamacji. "W pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń. Korzystne dla konsumentów jest wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu" - poinformował urząd, dodając, że sprzedawca będzie odpowiadał za wady - tak jak dotychczas - przez 2 lata od wydania towaru. "Nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zostanie wydłużony do sześciu lat" - podkreślono.

Omnibus. Podwójne standardy w różnych krajach

"Dzięki nowym regulacjom łatwiej będzie walczyć z takimi niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami jak fikcyjne promocje, podwójna jakość produktów w różnych krajach, wykupywanie biletów na koncerty przez boty czy fałszywe opinie w internecie" - wyjaśnił UOKiK w komunikacie.

Mianem podwójnych standardów jakości określa się praktykę wprowadzania na rynek kilku państw członkowskich UE towarów pod jedną marką w identycznym lub łudząco podobnym opakowaniu, jednak istotnie różniących się składem lub właściwościami.

Podwójne standardy jakości najczęściej dotyczą produktów spożywczych i konsumenckich codziennego użytku, w tym kosmetyków, środków czystości, odzieży czy nawet elektroniki.

Dyrektywa Omnibus podkreśla istotę odpowiedzialności sprzedającego za zgodność towaru lub świadczonej usługi z umową. Co to oznacza w praktyce? Tyle, że przedsiębiorca, będąc w pełni odpowiedzialny za dostarczenie towarów o nieskazitelnej jakości, bez wad, jest zobowiązany o poinformowaniu o powyższym konsumenta. Dotyczy to również świadczenia usług - mają być wykonane zgodnie z ustaleniami i konsument powinien mieć tego świadomość. Mowa o wszystkich możliwych produktach i usługach, w tym tych wysyłanych/świadczonych online.

Dyrektywa Omnibus. Kary dla przedsiębiorców

Co będzie świadczyć o tym, że produkt jest zgodny z zawartą umową? Dyrektywa Omnibus dokładnie definiuje taki towar. Muszą zgadzać się podstawowe parametry, jak rodzaj, zgodność z opisem, jakość i przystosowanie do celu, w którym towar ma być wykorzystywany przez konsumenta. Aby towar uzyskał status zgodnego z umową musi być dostarczony z niezbędnymi akcesoriami i w pełni nadawać się do wykorzystania w taki sposób, w jaki zwyczajowo używa się danego rodzaju produktu. 

Sankcje związane z nieprzestrzeganiem nowych obowiązków i zaleceń mają motywować przedsiębiorców do podjęcia odpowiednich, zgodnych z prawem i uczciwych działań. W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nałoży na przedsiębiorcę karę pieniężną do wysokości 20 tys. zł, zaś w przypadku dopuszczenia się przynajmniej trzykrotnie zaniedbań w okresie 12 miesięcy od pierwszego naruszenia, do wysokości 40 tys. zł.  

Czy zmiany wprowadzone przez Unię Europejską poprawią jakość produktów? Skomentuj artykuł na Facebooku!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dyrektywa Omnibus | zakupy | handel | przedsiębiorcy | UOKiK

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy