Znana z kontrowersyjnych poglądów małopolska kurator oświaty Barbara Nowak odniosła się do zmian proponowanych przez resort edukacji ws. kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami w ogólnodostępnych szkołach i przedszkolach. Barbara Nowak o edukacji włączającej: Lewacka utopia "Równe traktowanie wszystkich to lewacka utopia. W szkole jej emanacją jest edukacja włączająca. Tylko część dzieci ze specjalnymi potrzebami radzi sobie w szkole masowej. Forsowanie inkluzji przez Europejską Agencję ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej, szkodzi wszystkim dzieciom" - napisała Barbara Nowak na Twitterze. Słowa małopolskiej kurator oświaty spotkały się z krytyką. Wpis Barbary Nowak skomentowała posłanka Lewicy Beata Maciejewska. "'Równe traktowanie wszystkich to lewacka utopia'. Kim trzeba być, żeby pisać coś takiego w kontekście dzieci ze specjalnymi potrzebami?" - pytała posłanka. "Od lat sieje Pani nienawiść. Nie powinna mieć pani nic wspólnego z pracą z dziećmi" - dodała Maciejewska. Czytaj też: Prezes ZNP przemawiał na konwencji Lewicy "Przyjazna szkoła" Edukacja włączająca. ZNP apelował już w 2021 roku Co istotne, Związek Nauczycielstwa Polskiego w liście do premiera Mateusza Morawieckiego z 2021 roku podzielal obawy kurator Barbary Nowak. ZNP zwróciło się z prośbą o "wstrzymanie prac nad nowymi rozwiązaniami i poddanie ich rzeczywistym konsultacjom". "Przedstawione przez Ministerstwo Edukacji i Nauki systemowe zmiany są kontrowersyjne i budzą ogromny niepokój różnych środowisk, w tym rodziców i nauczycieli. Zakładają masowe kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ogólnodostępnych szkołach i przedszkolach" - uważało ZNP. "Obecnie niemożliwe jest zapewnienie równych szans edukacyjnych wszystkich osób uczących się i rozwijanie ich indywidualnego potencjału w szkołach ogólnodostępnych. Wdrożenie tak poważnych zmian byłoby nieodpowiedzialne" - napisano w liście do premiera. Barbara Nowak a edukacja włączająca. MEiN przedstawił założenia W kampanii promującej projekt, MEiN przedstawił główne założenia edukacji włączającej. Resort chce zapewnić dostęp do pomocy dziecku i rodzinie, poprawić jakość nauczania, np. poprzez zatrudnianie w szkołach specjalistów, czy stworzyć nowy sposób oceny potrzeb. Dodatkowo ma wspomóc tworzenie różnych ścieżek kształcenia zawodowego i wsparcie w wejściu na rynek pracy osób z niepełnosprawnościami. Twórcy nowych rozwiązań, uważają, że "gwarantują wszystkim dzieciom równe prawo do włączenia społecznego oraz swobodnego wyrażania poglądów w sprawach dotyczących własnej edukacji oraz traktowania tych poglądów z należytą uwagą". "Jako społeczeństwo jesteśmy odpowiedzialni, by każdemu dać szansę na edukację i rozwój uwzględniający jego osobiste uzdolnienia i możliwości" - przekonują.