Walizka zjechała z taśmociągu uszkodzona. Co robić? Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić od razu po zauważeniu uszkodzenia walizki lub jej zawartości jest udanie się do lotniskowego biura rzeczy znalezionych, w którym zostanie sporządzony protokół niezgodności PIR (Property Irregularity Report). Przygotowanie raportu nie jest jeszcze reklamacją, jednak to najlepszy sposób na udowodnienie szkód powstałych podczas transportu lotniskowego. Brak zastrzeżeń wyrażonych w tej formie, sieci lotnicze uznają za potwierdzenie, że bagaż opuścił taśmociąg nienaruszony. Zobacz: Bagaż rejestrowany Ryanair. Wymiary i cena W formularzu PIR znajdą się następujące informacje: dane konkretnego lotu (numer lotu i rezerwacji, data rejsu);dane osobowe właściciela bagażu;informacje dotyczące bagażu (kolor, wielkość, materiał, szacowana wartość);opis zgłaszanych uszkodzeń. Po sporządzeniu protokołu należy pamiętać, aby zabrać go ze sobą. Kopię dokumentu będzie trzeba dołączyć do reklamacji. Teoretycznie można próbować udowodnić zaistniałe szkody nawet bez sporządzenia protokołu PIR, jednak jest to bardzo trudne, a szanse na rekompensatę spadają prawie do zera. W jakim terminie trzeba złożyć reklamację? Reklamacje dotyczącą uszkodzonego w transporcie bagażu należy zgłosić do linii lotniczych, które obsługiwały dany lot. W piśmie reklamacyjnym powinny znaleźć się: szczegóły lotu (data lotu, numer rezerwacji, numer lotu),roszczenie - wysokość oraz wybraną formę rekompensaty;kopię formularza PIR;kopię kwitu bagażowego;dane rachunku bankowego. Gotowe wzory do wypełnienia są często dostępne na stronach internetowych poszczególnych linii, można też sporządzić ją samodzielnie. Reklamację należy przesłać za pomocą odpowiedniego formularza on-line, mailowo, lub listownie w ciągu siedmiu dni od powstania szkody. Sprawdź: Bagaż rejestrowany Wizzair. Cena i wymiary walizki Jeżeli pismo sporządzamy sami, najlepiej zacząć je od powołania się na odpowiednią podstawę prawną. W tym przypadku właściwym sformułowaniem będzie: "Na podstawie przepisów Konwencji Montrealskiej domagam się odszkodowania za uszkodzenie mojego bagażu rejestrowanego w wysokości X zł." Zamiast "X" trzeba wpisać oczekiwaną kwotę. Następnie należy opisać uszkodzenia. W miarę możliwości dobrze też dołączyć do tego potwierdzenie zakupu walizki, opinię rzeczoznawcy, lub chociaż sugerowaną cenę uszkodzonej własności. Jakie odszkodowanie przysługuje za uszkodzony bagaż na lotnisku? Zgodnie z zapisami wspomnianej powyżej Konwencji Montrealskiej, a także Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 889/2002 maksymalna kwota odszkodowania za uszkodzony bagaż to aktualnie 1288 SDR. SDR to międzynarodowa, bezgotówkowa jednostka rozrachunkowa wprowadzona przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Po kursie NBP z 19 lipca 2023 to 6 901 zł. Powyższe wartości to kwota maksymalna. O ile bagaż nie został osobno ubezpieczony, możemy wnosić roszczenia tylko do tej kwoty, nawet jeśli straty przewyższają jej wysokość. Rekompensata wypłacana przez linie lotnicze ma pokryć wartość szkód, nie zawiera się w niej dodatkowe zadośćuczynienie. Po stronie pasażera leży udokumentowanie poniesionych strat. Ile trzeba czekać na rozpatrzenie reklamacji uszkodzonego bagażu? Zgodnie z prawem linia lotnicza na odpowiedź w sprawie reklamacji dotyczącej uszkodzenia bagażu ma 30 dni od daty jej wpłynięcia. Jeśli przewoźnik zarejestrowany w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii odmówi wypłaty odszkodowania, bądź nie odpowie na reklamację w ciągu 30 dni od jej wysłania, skargę można kierować do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Czytaj także: Co robią Polacy na lotnisku? Same głupoty, które zepsują urlop Wakacje w przyszłości. To naprawdę nas czeka na urlopie Chiny: Lotnisko w chmurach i niewielu pasażerów. To tajna baza wojskowa? Zobacz też: