Można dostać prawie 7 tys. zł za uszkodzony bagaż. Jeden wymóg na lotnisku

Oprac.: Marcin Szałaj

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij

Mimo zapewnień linii lotniczych i lotnisk podczas transportu bagażu rejestrowanego może dojść do uszkodzenia walizki i jej zawartości. Nie należy to do rzadkości w portach lotniczych na całym świecie. Po zdjęciu bagażu z taśmociągu najlepiej uważnie się mu przyjrzeć i sprawdzić także wewnątrz. Ewentualne szkody trzeba zgłosić jak najszybciej, jeszcze na lotnisku. Czym jest protokół PIR? Ile czasu jest na reklamację i jakie można uzyskać odszkodowanie? Sprawdzamy.

Ewentualne szkody w bagażu należy zgłosić natychmiast, jeszcze przed opuszczeniem lotniska. Inaczej szansa na rekompensatę jest bardzo mała
Ewentualne szkody w bagażu należy zgłosić natychmiast, jeszcze przed opuszczeniem lotniska. Inaczej szansa na rekompensatę jest bardzo mała123RF/PICSEL

Walizka zjechała z taśmociągu uszkodzona. Co robić?

Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić od razu po zauważeniu uszkodzenia walizki lub jej zawartości jest udanie się do lotniskowego biura rzeczy znalezionych, w którym zostanie sporządzony protokół niezgodności PIR (Property Irregularity Report).

Przygotowanie raportu nie jest jeszcze reklamacją, jednak to najlepszy sposób na udowodnienie szkód powstałych podczas transportu lotniskowego. Brak zastrzeżeń wyrażonych w tej formie, sieci lotnicze uznają za potwierdzenie, że bagaż opuścił taśmociąg nienaruszony.

W formularzu PIR znajdą się następujące informacje:

  • dane konkretnego lotu (numer lotu i rezerwacji, data rejsu);
  • dane osobowe właściciela bagażu;
  • informacje dotyczące bagażu (kolor, wielkość, materiał, szacowana wartość);
  • opis zgłaszanych uszkodzeń.

Po sporządzeniu protokołu należy pamiętać, aby zabrać go ze sobą. Kopię dokumentu będzie trzeba dołączyć do reklamacji. Teoretycznie można próbować udowodnić zaistniałe szkody nawet bez sporządzenia protokołu PIR, jednak jest to bardzo trudne, a szanse na rekompensatę spadają prawie do zera.

W jakim terminie trzeba złożyć reklamację?

Reklamacje dotyczącą uszkodzonego w transporcie bagażu należy zgłosić do linii lotniczych, które obsługiwały dany lot. W piśmie reklamacyjnym powinny znaleźć się:

  • szczegóły lotu (data lotu, numer rezerwacji, numer lotu),
  • roszczenie - wysokość oraz wybraną formę rekompensaty;
  • kopię formularza PIR;
  • kopię kwitu bagażowego;
  • dane rachunku bankowego.

Gotowe wzory do wypełnienia są często dostępne na stronach internetowych poszczególnych linii, można też sporządzić ją samodzielnie. Reklamację należy przesłać za pomocą odpowiedniego formularza on-line, mailowo, lub listownie w ciągu siedmiu dni od powstania szkody.

Jeżeli pismo sporządzamy sami, najlepiej zacząć je od powołania się na odpowiednią podstawę prawną. W tym przypadku właściwym sformułowaniem będzie:  "Na podstawie przepisów Konwencji Montrealskiej domagam się odszkodowania za uszkodzenie mojego bagażu rejestrowanego w wysokości X zł." Zamiast "X" trzeba wpisać oczekiwaną kwotę.

Następnie należy opisać uszkodzenia. W miarę możliwości dobrze też dołączyć do tego potwierdzenie zakupu walizki, opinię rzeczoznawcy, lub chociaż sugerowaną cenę uszkodzonej własności.

Jakie odszkodowanie przysługuje za uszkodzony bagaż na lotnisku?

Zgodnie z zapisami wspomnianej powyżej Konwencji Montrealskiej, a także Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 889/2002 maksymalna kwota odszkodowania za uszkodzony bagaż to aktualnie 1288 SDR. SDR to międzynarodowa, bezgotówkowa jednostka rozrachunkowa wprowadzona przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Po kursie NBP z 19 lipca 2023 to 6 901 zł.

Jeżeli podróżujesz z bagażem, którego zawartość przekracza 7000 złotych, warto zdecydować się na wykup dodatkowego ubezpieczenia. W innym razie maksymalna kwota odszkodowania może nie pokryć całości szkód.123RF/PICSEL

Powyższe wartości to kwota maksymalna. O ile bagaż nie został osobno ubezpieczony, możemy wnosić roszczenia tylko do tej kwoty, nawet jeśli straty przewyższają jej wysokość. Rekompensata wypłacana przez linie lotnicze ma pokryć wartość szkód, nie zawiera się w niej dodatkowe zadośćuczynienie. Po stronie pasażera leży udokumentowanie poniesionych strat.

Ile trzeba czekać na rozpatrzenie reklamacji uszkodzonego bagażu?

Zgodnie z prawem linia lotnicza na odpowiedź w sprawie reklamacji dotyczącej uszkodzenia bagażu ma 30 dni od daty jej wpłynięcia.

Jeśli przewoźnik zarejestrowany w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii odmówi wypłaty odszkodowania, bądź nie odpowie na reklamację w ciągu 30 dni od jej wysłania, skargę można kierować do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Czytaj także:

Zobacz też:

"Wydarzenia": Lotnisko Warszawa-Radom odprawiło już ponad tysiąc siedmiuset pasażerówPolsat NewsPolsat News
Przejdź na