Ubezpieczyciel opublikował w 2023 roku "Raport o cyberprzemocy w szkołach podstawowych - edycja 2022", opracowany we współpracy z Instytutem Polska Przyszłości im. Stanisława Lema, prowadzonym przez dra Macieja Kaweckiego. Dokument ujawnia niepokojące doświadczenia młodych osób w świecie online. Alarmujące statystyki i odpowiedź Z raportu wynika, że co czwarty uczeń wynosi negatywne doświadczenia z powodu aktywności w sieci, a co trzecia ofiara hejtu w Internecie zachowuje swoje przeżycia tylko dla siebie. Dane podkreślają pilną potrzebę kompleksowych działań mających na celu zwalczanie rosnącego zagrożenia cyberprzemocą. Aby stawić czoła temu wyzwaniu, towarzystwo ubezpieczeniowe UNIQA aktywnie prowadzi od 2020 roku kampanię "Masz Moc na Hejt", która zwraca uwagę na zjawisko cyberprzemocy w polskich szkołach. Firma współpracuje też z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, przekazując część każdej sprzedanej polisy szkolnej na następstwa nieszczęśliwych wypadków (NNW) na wsparcie działalności telefonu zaufania prowadzonego przez organizację. Teraz ubezpieczyciel postawił kolejny krok i powołał do życia Fundację UNIQA, która koncentruje się na walce ze zjawiskiem hejtu. - Dla osób doświadczających hejtu najgorsza jest samotność. Poczucie, że walczą z nim w pojedynkę. Dlatego musimy nauczyć się: dostrzegać hejt, rozmawiać o nim, szukać pomocy, ale też tej pomocy udzielać. W tym celu powołaliśmy do życia Fundację UNIQA, żeby razem wspierać walkę z hejtem - tłumaczy Karolina Rosińska, prezeska Fundacji UNIQA. Fundacja przejęła część działań swojego fundatora, firmy UNIQA. Dzięki temu kontynuuje działania z Instytutem Polska Przyszłości im. Stanisława Lema i wspólnie odwiedza polskie szkoły z warsztatami pod nazwą "Ogarnij hejt". W trwającej aktualnie edycji trenerzy odwiedzili już 40 szkół, a w kolejnych placówkach zawitają w najbliższych tygodniach. Udział w spotkaniach wzięło już ponad 5 tys. uczniów. - "Osobiście coraz częściej spotykam się ze zjawiskiem, w którym Internet staje się miejscem wzajemnych szantaży młodych ludzi. Zdjęcia wykonane chociażby na lekcjach WF służą do tego, by wykorzystując Internet jako instrument ośmieszać wybranych uczniów. Rodzice niemal każdego dnia doręczają mi przykłady działań, których ofiarami padają ich dzieci wywołując bardzo trwałe a często nieodwracalne rany. Dlatego tak ważne jest, by dzisiejsze kampanie dotyczące bezpiecznego Internetu dedykowane były przede wszystkim wobec najmłodszych. Tych, którzy są często zupełnie bezbronni" - mówi dr. Maciej Kawecki, Prezes Instytutu Polska Przyszłości im. Stanisława Lema. Igo, Sara James i Loczniki w kampanii przeciwko hejtowi Powołaniu fundacji towarzyszy kampania społeczna, w której UNIQA całą uwagę koncentruje na zjawisku hejtu. Emitowany w telewizji i Internecie spot powstał dzięki współpracy z cenionymi artystami młodego pokolenia: Sarą James, Igo i Locznikami. Źródłem inspiracji dla historii przedstawionej w spocie jest teledysk piosenki Igo "Better be alive", która stanowi muzyczny motyw przewodni w kampanii. Polskie słowa napisał do niej sam Igo, a wykonuje ją w duecie z Sarą James. Duet taneczny Loczniki odpowiadał za choreografię do filmu, a Nicki jednocześnie odegrała rolę głównej bohaterki. Równolegle do sieci trafiły pierwsze odcinki nowego podcastu "HejtOff", którego gospodarzem jest dziennikarz Kuba Wątor. Wśród pierwszych gości zaproszonych do studia znaleźli się Sara James z mamą Arletą Dancewicz, psycholożka i twórczyni "Instaporadni" Magdalena Chorzewska, oraz Przemysław Staroń, Nauczyciel Roku 2018, psycholog i edukator. UNIQA od 2020 oferuje przy szkolnym ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) możliwość rozszerzenia jego zakresu o ochronę na wypadek hejtu w Internecie. Dzięki temu w razie naruszenia dobrego imienia lub prawa do prywatności ubezpieczonego w Internecie, będzie miał on możliwość skorzystania z pomocy prawnej, wsparcia specjalisty IT w zakresie usunięcia lub zatrzymania dostępu szkodliwych treści, oraz konsultacji z psychologiem, zarówno na odległość, jak i w placówce medycznej.