Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

W Monachium powstanie superszybka kolej magnetyczna

W Monachium do 2012 roku ma powstać pierwsza na terenie Niemiec komercyjna linia superszybkiej kolei na poduszce magnetycznej - Transrapid.

Budowa pierwszego odcinka łączącego monachijski dworzec główny z lotniskiem rozpocznie się w lecie 2008 roku - poinformował we wtorek premier Bawarii Edmund Stoiber (CSU). Na pokonanie 37- kilometrowego odcinka pociąg będzie potrzebował dziesięciu minut.

Władze Bawarii, Niemiecka Kolej (DB) oraz konsorcjum, do którego należą m.in. koncerny ThyssenKrupp i Siemens, uzgodniły w nocy z poniedziałku na wtorek, po wieloletnich negocjacjach, sposób finansowania projektu, którego całkowity koszt ocenia się na 1,85 mld euro. Połowę tej sumy pokryje budżet państwa. Część środków (50 mln euro) ma pochodzić z funduszy unijnych. Bawarski rząd zwiększył w ostatniej chwili swój udział o 15 mln euro - do 490 mln euro, by umożliwić zawarcie porozumienia.

- Transrapid jest wizytówką nowoczesnej niemieckiej technologii - powiedział Stoiber. Kolej magnetyczna jest szybka i cicha, a w dodatku odciąży drogi w stolicy Bawarii - uważają jej zwolennicy. Przeciwnicy projektu wskazują na wysoki koszt budowy. Organizacje ekologiczne oraz socjaldemokratyczne władze Monachium zapowiedziały skargę sądową.

Obecnie kolej magnetyczna kursuje tylko w Chinach, na 30- kilometrowej trasie między Szanghajem a tamtejszym lotniskiem. Chińskie władz planują przedłużenie linii o dalsze 175 kilometrów.

Premier Dolnej Saksonii Christian Wulff opowiedział się za budową europejskiej trasy Transrapidu, która połączyłaby Paryż, Holandię i Niemcy z Polską i krajami bałtyckimi.

Zaprojektowana przez niemieckie koncerny kolej magnetyczna testowana jest od początku lat 80. na torze w Emsland, w Dolnej Saksonii. Transrapid osiąga w ciągu kilku minut prędkość do 400 km na godzinę. Poważnym ciosem dla zwolenników kolei magnetycznej był tragiczny wypadek, do którego doszło rok temu podczas próbnej jazdy. Pociąg zderzył się przy prędkości 170 km na godzinę ze stojącym na torze ciężkim pojazdem technicznym. Zginęły 23 osoby, 10 zostało rannych. Od tego czasu prace nad nowym prototypem kolei wstrzymano.

INTERIA.PL/PAP

Zobacz także