Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Szwajcaria zrezygnowała z budowy alpejskich superwind

Z przyczyn finansowych szwajcarskie władze zrezygnowały w czwartek z zamiaru połączenia budowanego nowego tunelu kolejowego pod Przełęczą Św. Gotarda i alpejskiej wioski Sedrun windami osobowymi, pokonującymi 800 metrów różnicy wysokości.

Nazwany Porta Alpina (Alpejskie Wrota) kompleks dwóch równoległych wind miał stać się jedną z głównych atrakcji turystycznych Szwajcarii, przenosząc pasażerów z podziemnego dworca kolejowego do położonego 1400 metrów nad poziomem morza Sedrun. Windy wykorzystywałyby istniejące już szyby, używane obecnie do transportu ekip pracowniczych i skalnego urobku.

Władze kantonu Gryzonia oświadczyły w czwartek, iż brak odpowiednich zobowiązań finansowych ze strony szwajcarskiego rządu federalnego oraz państwowych kolei SBB czyni zamiar realizacji Porta Alpina zbyt ryzykownym. - Kontynuowanie projektu w zaplanowanej wersji, polegającej na budowaniu Porta Alpina jednocześnie z tunelem pod Przełęczą św. Gotarda, stał się zbyt wielkim ryzykiem - głosi komunikat rządu kantonalnego.

Koszt budowy Porta Alpina oszacowano na 50 mln franków szwajcarskich (42 mln dolarów). Jednak rząd federalny zawiesił do roku 2012 podjęcie decyzji w sprawie współfinansowania tej inwestycji. Gdyby władze Gryzonii chciały ją kontynuować samodzielnie, stanęłyby wobec konieczności wydania do połowy 2009 roku 29 mln franków.

Nowy tunel pod Przełęczą św. Gotarda, zwany Gotthard-Basistunnel ma zostać przekazany do eksploatacji w 2016 roku. Ze względu na łączną długość 57 kilometrów - co czyni go najdłuższym tunelem komunikacyjnym świata - drążony jest w trzech oddzielnych sekcjach, przy czym północna z nich sięga od wylotu do podziemnej bazy technicznej pod Sedrun.

Według władz Gryzonii, istnienie tej bazy oraz wiodących z niej na powierzchnię szybów daje możliwość zrealizowania Porta Alpina w bliżej nieokreślonej przyszłości.

- Utracono szansę dla regionu i kantonu, jak również szansę stworzenia wyjątkowej atrakcji turystycznej w Szwajcarii. Jednak później inne pokolenie mogłoby znów ożywić tę wizję przy pomocy nowej, być może bardziej wspaniałomyślnej koncepcji - powiedział szef departamentu transportu w rządzie kantonalnym Stefan Engler.

Nowy tunel pod Przełęczą św. Gotarda skróci o godzinę wynoszący obecnie 3 godziny 40 minut czas podróży pociągiem z Mediolanu do Zurychu.

INTERIA.PL/PAP

Zobacz także