Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Obama stawia warunki przemysłowi i związkom

Prezydent-elekt USA Barack Obama dał do zrozumienia, że pomoc jego administracji dla zagrożonego bankructwem przemysłu samochodowego zależy od reform, jakie przeprowadzi dyrekcja trzech koncernów z Detroit, i od ustępstw związków zawodowych.

/AFP

W wywiadzie dla "Washington Post" Obama powiedział, że "wszyscy, od kierownictwa firm do związków zawodowych, będą musieli z czegoś ustąpić". Podkreślił, że producenci samochodów nie mogą liczyć, że "będą utrzymywani w nieskończoność dzięki pieniądzom podatnika".

Podobne stanowisko w sprawie kryzysu w przemyśle motoryzacyjnym zajęła odchodząca administracja prezydenta Busha.

George Bush zgodził się w grudniu na wsparcie General Motors i Chryslera pożyczkami federalnymi w łącznej wysokości 17,4 miliarda dolarów. (Ford jest w nieco lepszej sytuacji i zrezygnował z pożyczki). Rząd i Kongres żądają jednak od "wielkiej trójki" z Detroit, by dyrekcje firm przeprowadziły reformy - m.in. cofnęły wielomilionowe premie dla dyrektorów - a związki zawodowe zredukowały pakiety hojnych benefitów socjalnych dla pracowników.

Te ostatnie są znacznie wyższe w GM, Fordzie i Chryslerze niż podobne pakiety w amerykańskich fabrykach zagranicznych firm samochodowych, jak Toyota i Honda, gdzie pracują robotnicy nienależący do związków zawodowych.

Ze wspomnianych 17,4 mld dolarów pożyczki wypłacono producentom aut na razie 13,4 mld dol., natomiast pozostałe 4 miliardy mają być wypłacone w lutym, ale pod warunkiem dalszych ustępstw związkowców z United Auto Workers. Negocjacje w tej sprawie trwają. Związki wzbraniają się przed dalszymi koncesjami. Wielu pracowników zostało ostatnio zwolnionych na fali masowych redukcji w celu obniżenia kosztów.

UAW i dyrekcje trzech koncernów liczą, że administracja Obamy i demokratyczny Kongres będą bardziej skłonni poprzeć ich stanowisko. Wypowiedź prezydenta-elekta wskazuje jednak, że jego polityka w tej sprawie może być podobna do polityki Busha.

INTERIA.PL/PAP

Zobacz także