Niemcy deklarują, że postawią nowy kolejowy most graniczny pod Frankfurtem nad Odrą. Kolejową przeprawą przez Nysę Łużycką koło niemieckiej miejscowości Horka zajmą się Polacy. Całe przedsięwzięcie ma objąć budowę co najmniej 10 nowych mostów. Podpisany dokument to na razie deklaracja współpracy. Na szczegółową umowę określającą zakres odpowiedzialności każdego z krajów przyjdzie jeszcze trochę poczekać. - Chcemy dokonać sprawiedliwego podziału, aby żadna ze stron nie czuła się pokrzywdzona - zapewnił rzecznik niemieckiego ministerstwa Richard Schild. Jeszcze w tym roku Niemcy planują rozpocząć budowę mostu granicznego pod Frankfurtem na Odrze. Pierwsze pociągi przemkną tą trasą za 15 miesięcy. Będą mogły rozwinąć prędkość do 160 km/h. Do końca roku zmodernizowana zostanie trasa prowadząca z Erkner pod Berlinem do granicy. Natomiast modernizacja odcinka między Frankfurtem a polską granicą zakończy się dopiero w 2009 r. Najdłużej, bo aż do 2012 roku trzeba będzie poczekać na oddanie do użytku odcinka między Berlinem a Erkner. Rozbudowa całej trasy będzie kosztowała ponad 539 mln euro. Nowe mosty mają uatrakcyjnić komunikację kolejową - zarówno przewóz osób, jak i towarów. Trasa Berlin-Frankfurt-Poznań-Warszawa jest głównym połączeniem kolejowym między Niemcami a Polską.