97-letni były lotnik marynarki wojennej został odznaczony za swój wyczyn Krzyżem Marynarki Wojennej, drugim najwyższym odznaczeniem wojskowym podczas ceremonii, która odbyła się w piątek w Kalifornii. Williams wystartował 18 listopada 1952 z lotniskowca USS Oriskany na Morzu Japońskim około 160 kilometrów od wybrzeży Korei Północnej. USA: Zestrzelił cztery sowieckie MiGi. Wystarczyło pół godziny Amerykański pilot, mający wówczas lat 27, i trzech innych pilotów myśliwskich otrzymali rozkaz odbycia bojowego patrolu powietrznego nad północną częścią Półwyspu Koreańskiego. W czasie misji niespodziewanie zidentyfikowano siedem sowieckich myśliwców MiG-15, które zmierzały w kierunku amerykańskiej grupy zadaniowej. Amerykańscy piloci otrzymali od dowództwa polecenie ustawienia się między sowieckimi samolotami a amerykańskimi okrętami wojennymi. W czasie wykonywania tego manewru cztery z radzieckich MiG-ów zwróciły się w stronę samolotu Williamsa i otworzyły ogień. Rozpętała się ponad półgodzinna walka powietrzna, w której Williams zestrzelił cztery sowieckie maszyny. Jednak Sowieci trafili również samolot Williamsa, uszkadzając ster. Aby umożliwić lądowanie na lotniskowcu, jego kapitan zdecydował się na niezwykły krok - obrócił okręt, ustawiając go w jednej linii z samolotem Williamsem, który nie mógł manewrować swoją uszkodzona maszyną. Po wylądowaniu na pokładzie załoga naliczyła w maszynie 263 przestrzeliny. Milczał przez 50 lat. Chciał zapobiec III wojnie światowej CNN zaznacza, że po potyczce Williams został osobiście przesłuchany przez kilku wysokich rangą admirałów marynarki wojennej, sekretarza obrony, a także prezydenta Dwighta Eisenhowera, po czym polecono mu, by nie mówił o tym zdarzeniu, ponieważ obawiano się, że incydent może spowodować wzrost napięcia między USA a Związkiem Radzieckim, a być może wzniecić trzecią wojnę światową. Czytaj również: Media: Wpadka szefa unijnej dyplomacji mogła zniweczyć przekazanie MiG-ów Dopiero w 2002 roku, kiedy akta zostały odtajnione, Williams mógł opowiedzieć o zdarzeniu. Pierwszą osobą, której były pilot opowiedział o swoich wyczynach, była jego żona.