Berlin i Bruksela dogadały się w sprawie silników spalinowych

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Hahaha
haha
Lubię to
like
648
Udostępnij

Spór między UE a Niemcami został zażegnany. Nowe samochody z silnikami spalinowymi będą mogły być rejestrowane jeszcze po 2035 roku. Warunek: mogą tankować tylko paliwo neutralne dla klimatu.

Frans Timmermans zgodził się na niemieckie żądania (fot. w rogu: Marek Zimny/East News)
Frans Timmermans zgodził się na niemieckie żądania (fot. w rogu: Marek Zimny/East News)Jacobia Dahm/BloombergGetty Images

Rząd w Berlinie osiągnął porozumienie z Komisją Europejską w sporze o przyszłość samochodów z silnikami spalinowymi.

Droga wolna pod pewnymi warunkami

O porozumieniu poinformowali niemiecki minister transportu Volker Wissing i wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans.

Utorowali oni drogę do tego, by pojazdy z silnikami spalinowymi, które korzystają tylko z paliw neutralnych dla klimatu, mogły być dopuszczone do ruchu także po 2035 roku.

Według Wissinga wiążąco ustalono konkretny harmonogram. - Chcemy, aby ten proces został zakończony do jesieni 2024 roku.

Timmermans napisał na Twitterze: "Osiągnęliśmy porozumienie z Niemcami w sprawie przyszłego wykorzystania e-paliw w samochodach". Dodał, że teraz zostaną podjęte prace, aby zapewnić jak najszybsze przyjęcie rozporządzenia w sprawie norm CO2 dla samochodów.

Niemcy nalegały na specjalne reguły

Parlament Europejski i kraje członkowskie UE uzgodniły już w październiku ubiegłego roku, że od roku 2035 w UE będzie można rejestrować tylko nowe samochody o zerowej emisji. Niemcy nalegały jednak, by nawet po tym terminie można było rejestrować nowe samochody z silnikami spalinowymi napędzanymi e-paliwami, czyli neutralnymi dla klimatu sztucznymi paliwami produkowanymi z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej.

Potwierdzenie porozumienia przez państwa UE, zaplanowane na początek marca, zostało więc początkowo uniemożliwione przez Niemcy.

Od tego czasu niemieckie Ministerstwo Transportu i Komisja Europejska negocjowały kompromis. Wielu unijnych partnerów zareagowało z irytacją na postawę Niemiec w tym sporze. W czwartek premier Łotwy Krisjanis Karins mówił przed kamerami na marginesie szczytu UE o "bardzo, bardzo trudnym sygnale na przyszłość".

Zaskakujące - jak mówił - było to, że jakiś rząd nagle zmienia zdanie po osiągnięciu porozumienia. Krisjanis Karins ostrzegł: - Cała architektura podejmowania decyzji rozpadłaby się, gdybyśmy wszyscy to robili.

Między sobą dyplomaci w Brukseli wypowiadali się w bardziej jednoznaczny sposób i zarzucali Niemcom naruszenie zaufania. W międzyczasie jednak także inne państwa unijne wyrażały obawy dotyczące przyszłości samochodów z silnikiem spalinowym. Na przykład Włochy również opowiedziały się za dopuszczeniem do ruchu samochodów na biopaliwa.

Greepeace bardzo niezadowolony

Greenpeace ostro skrytykował porozumienie między niemieckim rządem a Komisją Europejską, które zezwala na rejestrowanie samochodów z silnikami spalinowymi po 2035 roku. - Ten kiepski kompromis osłabia ochronę klimatu w ruchu drogowym i szkodzi Europie - powiedział w Berlinie ekspert Greepeace ds. mobilności Benjamin Stephan.

Jego zdaniem "pilnie potrzebna orientacja przemysłu samochodowego na wydajną elektromobilność zostanie osłabiona wraz z tą umową". Benjamin Stephan zarzucił kanclerzowi Niemiec, że nie powstrzymał "bezwzględnego szantażu UE" ze strony FDP.

- Tym bardziej widać, że Scholz musi przekonać FDP do podjęcia skutecznych działań na rzecz ochrony klimatu w ruchu drogowym - powiedział ekspert. Jak dodał, "zamiast przemierzać kraj szkodliwymi dla klimatu autostradami, rząd federalny powinien teraz w pełni skoncentrować się na rozbudowie kolei".

W niedzielę Scholz wraz z szefami partii rządzących SPD, Zielonych i FDP zajmie się innymi sprawami istotnymi dla walki ze zmianami klimatycznymi na posiedzeniu komisji koalicyjnej. Należą do nich rozbudowa autostrad i linii kolejowych oraz planowane wycofanie ogrzewania olejowego i gazowego.

dpa, rtr, afp/jak / Redakcja Polska Deutsche Welle

na
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      "+49" - program o tym, co dzieje się w Niemczech
      "+49" - program o tym, co dzieje się w NiemczechTomasz Lejman, Tomasz LejmanINTERIA.PL
      Deutsche Welle
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      161
      Super
      relevant
      59
      Hahaha
      haha
      272
      Szok
      shock
      23
      Smutny
      sad
      6
      Zły
      angry
      127
      Hahaha
      haha
      Lubię to
      like
      648
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na