W wypadku cessny zginął wojskowy i jego matka. Jest raport PKBWL

Michał Blus

Oprac.: Michał Blus

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Hahaha
haha
50
Udostępnij

Opublikowano raport końcowy z katastrofy cessny w Rębielicach Królewskich, do której doszło w czerwcu 2022 roku. W wypadku zginął 58-letni emerytowany wojskowy płk Marek Gładysz i jego 80-letnia matka. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych przekazała, że bezpośrednią przyczyną zdarzenia było "wejście samolotu w spiralę".

Do wypadku cessny doszło w zeszłym roku
Do wypadku cessny doszło w zeszłym rokuPolsat News

Katastrofa cessny w Rębielicach Królewskich miała miejsce 2 czerwca 2022 roku.

Katastrofa cessny. PKBWL publikuje raport

"Za sterami cessny z Aeroklubu Częstochowskiego siedział 58-letni pułkownik w stanie spoczynku Marek Gładysz, ekspert Fundacji Stratpoints. Pasażerką była jego 80-letnia matka" - poinformowała "Gazeta Wyborcza".

Do tragedii doszło kilka minut po godz. 18 przy dobrej pogodzie, 25 km od lotniska w Rudnikach koło Częstochowy. Według świadków samolot zahaczył prawym skrzydłem o ziemię i rozbił się. W raporcie Państwoej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dodano, że do kontaktu z ziemią doszło przy prędkości oszacowanej na ponad 200 km na godz.

PKBWL przekazała, że bezpośrednią przyczyną katastrofy było "wejście samolotu w niekontrolowaną spiralę, zakończoną zderzeniem w ziemię". Komisja nie była w stanie stwierdzić dlaczego do tego doszło.

Ustalono, że samolot, pilotowany przez płk. Gładysza, z pasażerką wystartował o godz. 17:40. Po 17:53 pilot nawiązał kontakt radiowy z służbą informacji powietrznej i zgłosił zamiar lotu w kierunku Wielunia.

Katastrofa cessny na Śląsku. PKBWL o przyczynie

Jak czytamy, kiedy samolot znalazł się w pobliżu Rębielic Królewskich rozpoczął manewr skrętu w prawo. Następnie wpadł w spiralę i zderzył się z ziemią.

W raporcie zaznaczono, że samolot miał paliwo spełniające normy. Wyniki badań technicznych wskazują, że do chwili zderzenia z ziemią samolot był sprawny.

PKBWL nie wykluczyła, że wejście samolotu w spiralę mogło nastąpić w wyniku pogorszenia się stanu zdrowia pilota. W raporcie końcowym potwierdzone zostały informacje, że pilot cessny miał niewielkie doświadczenie lotnicze.

By wykonywać loty z pasażerami, pilot musi uzyskać tzw. minimalny nalot dowódczy 10 godz. od chwili uzyskania licencji. "Pilot od dnia uzyskania licencji LAPL(A) wylatał samodzielnie 5 godz. 2 min., a taki nalot nie uprawniał go do wykonywania lotów z pasażerami" - zaznaczono w raporcie.

Dodano, że "pilot nie spełnił zasad wykonywania lotów na sprzęcie Aeroklubu Częstochowskiego, nie wypełnił listy podróżnych i nie uzyskał jej zatwierdzenia przez upoważnioną osobę".

W dniu katastrofy samolot wykonał trzy loty

Śledztwo w sprawie wypadku prowadzi także prokuratura w Częstochowie.

Samolot Cessna 152 należał do Aeroklubu Częstochowskiego. To była jedna z trzech aeroklubowych maszyn, która została wyprodukowana w 1979 r.

Z rejestru lotów serwisu flightradar24.com wynika, że cessna w dniach poprzedzających wypadek wykonywała po kilka lotów dziennie. W dniu tragicznego zdarzenia, do godz. 17, odbyła trzy loty trwające po 40-50 minut.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Maląg w "Gościu Wydarzeń": Staramy się przywracać ludziom marzenia o założeniu rodziny
      Maląg w "Gościu Wydarzeń": Staramy się przywracać ludziom marzenia o założeniu rodzinyPolsat NewsPolsat News
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      21
      Super
      relevant
      5
      Hahaha
      haha
      11
      Szok
      shock
      8
      Smutny
      sad
      5
      Zły
      angry
      0
      Lubię to
      like
      Hahaha
      haha
      50
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na