"Ten sukces był Vivaldiemu bardzo potrzebny. Od kilku lat niemłody już kompozytor (będący jednocześnie impresariem swojej sztuki) przenosił się z miasta do miasta, doglądając wystawień swych dzieł operowych. W rodzinnej Wenecji jego muzyka, uważana za niemodną, traciła coraz bardziej popularność, a cała uwaga kapryśnej publiczności skupiała się na operze neapolitańskiej. Większość oper Vivaldiego w latach 40. grana była w teatrach poza Wenecją, w Ferrarze, Parmie, Florencji i właśnie w Weronie" - napisała w książce programowej Ewa Obniska Catone in Utica (Kato w Utyce) Antonia Vivaldiego to dramma per musica w 3 aktach (zachowane 2 akty). Utwór został oparty na libretcie Pietra Metastasia, a prapremiera miała miejsce w weneckim Teatro Filarmonico w 1737 roku. Bohaterami akcji są: dyktator Cesare (sopran), obrońca republikańskich zasad Catone (tenor), książę numidyjski Arbace (sopran), wdowa po pokonanym przez Cezara Pompejuszu - Emilia (sopran), jej kochanek Fulvio (alt) oraz córka Katona - Marcia (alt). Po premierze opera miała weneckie wznowienie dwa lata później, a w 1740 roku została wystawiona w Grazu. Współczesna premiera fonograficzna, dokonana przez Claudia Scimine, miała miejsce w 1984 roku. W 1998 roku Jean Claude Malgiore przedstawił nową (zachował się jedynie II i III akt, I akt stanowił tzw. pasticcio) rekonstrukcję utworu, którą zarejestrował na płycie w 2001 roku. Modo Antiquo, wraz z Federico Marią Sardellim przywiozą do Krakowa (Teatr im. Juliusza Słowackiego) - oryginalnie zachowaną wersję utworu - II i III akt. Prezentacja będzie polską premierą dzieła (19 stycznia 2012r.), przygotowaną specjalnie dla cyklu Opera Rara i Theater an der Wien. Modo Antiquo - to jeden z najsłynniejszych włoskich zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki barokowej na historycznych instrumentach. Więcej o koncertach i cyklu Opera Rara: www.operarara.pl