Źle się dzieje w polskiej oświacie
Osoby niepełnosprawne nie mają szans na normalne funkcjonowanie i rozwijanie się na równi ze swoimi rówieśnikami, ponieważ w Polsce dominuje tzw. kształcenie segregacyjne. O konsekwencjach oddzielania od siebie dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych pisze dzisiejsza "Rzeczpospolita".
Czy uważasz, że osoby niepełnosprawne powinny mieć otwarty dostęp do szkół, w których kształcą się osoby pełnosprawne?
Konieczność zmian w polskim szkolnictwie sugeruje rzecznik praw obywatelskich prof. Irena Lipowicz, która uważa, że system pracy z uczniami niepełnosprawnymi jest przestarzały.
Prezydent Bronisław Komorowski ratyfikował we wrześniu ubiegłego roku Konwencję ONZ o Prawach osób Niepełnosprawnych.
Lipowicz, powołując się na ten dokument, apeluje o wdrożenie tzw. edukacji włączającej, która zapewni niepełnosprawnym otwarty dostęp do szkół, w których kształcą się osoby pełnosprawne.
Jak wynika z raportu "Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami", ponad połowa niepełnosprawnych dzieci i młodzieży uczy się w szkołach specjalnych. W miastach, które liczą powyżej 5 tys. mieszkańców udział ten wzrasta do 61 proc. - czytamy w "Rzeczpospolitej".