Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Po awanturze o A2 chińskie media krytykują Polskę

Chińska prasa twierdzi, że firma Covec, która miała wybudować w Polsce dwa odcinki autostrady A2, spotkała się z niemiłym przyjęciem w naszym kraju. Artykuł na ten temat opublikował anglojęzyczny dziennik "China Daily".

"Mimo wszelkich starań strony chińskiej, polska strona jakby celowo przeszkadzała w pracach, a nawet starała się uciekać do środków dyplomatycznych, by problem upolitycznić" - twierdzi autor artykułu zatytułowanego "Chińska firma spotkała się z niemiłym przyjęciem w Polsce".

Zdaniem autora, prace nad 49-kilometrowym odcinkiem A2 trwały nieprzerwanie "mimo wszelkich trudności i oszczerstw w lokalnych mediach". "Jednak z uwagi na fakt, że polska strona znacznie podniosła standardy wykonania, oraz ze względu na wzrost cen materiałów budowlanych i nieprzewidziane czynniki geologiczne całkowity koszt projektu wzrósł niebotycznie. Chińska firma miałaby wobec tego dołożyć do projektu 393,34 mln dolarów" - pisze autor, powołując się na związanych z projektem przedstawicieli firmy China Railway Engineering Group, której podlega Covec.

Jak zapewnia cytowany przez "Renmin Ribao" badacz z Instytutu Nauki i Badań Technologicznych przy Ministerstwie Przemysłu i Technologii Informatycznych Chin, przedstawiany tylko z nazwiska Fenghe - oferta chińskiej firmy była zgodna z prawem, a cena adekwatna, zaś zarzuty ze strony UE złośliwe i bezpodstawne.

Autor na podstawie rozmów z "analitykami" zauważa, że niepowodzenie projektu leży po obydwu stronach: "Chińczycy nie posiadali wystarczających informacji na temat rynku europejskiego oraz należytego zrozumienia projektu podczas przetargu, ale polska strona jest winna opóźnień w płatnościach oraz stałych zmian w kontrakcie, co doprowadziło do ogromnego wzrostu kosztów całego projektu".

W artykule można również przeczytać, że chińska firma spotykała się z "niedorzecznymi komentarzami w europejskiej prasie, jakoby zaoferowała śmiesznie niską cenę".

Jak pisze "Renmin Ribao", powołując się na źródła w spółce, firma zdecydowała się porzucić projekt i domaga się odszkodowania od polskiej strony na drodze sądowej.

W poniedziałek GDDKiA odstąpiła od kontraktu z Covec na budowę A2 między Strykowem a Konotopą. Chińskie konsorcjum miało wybudować dwa odcinki - czyli tzw. odcinki A i C - o łącznej długości ok. 50 km. Wartość kontraktu opiewała na ok. 1,3 mld zł.

Według rządowych zapowiedzi, A2 między Łodzią a Warszawą ma być przejezdna na Euro 2012. Prace na placu budowy mają ruszyć w lipcu.

PAP

Zobacz także