Motyw deformacji świata - świat przedstawiony w dramacie Witkiewicza jest zdeformowany, mocno przejaskrawiony, groteskowy. Motyw ów występuje między innymi w: "Procesie" Franza Kafki, "Sklepach cynamonowych" Brunona Schulza, "Kartotece" Tadeusza Różewicza. Motyw kobiety - Księżna Irina to wulgarna arystokratka skłonna do perwersji seksualnej. Jej drugą pasją jest dążenie do władzy, która byłaby sprawowana przez kobiety. Księżna kokietuje, wzbudza pożądanie, uwielbia mężczyzn silnych i brutalnych. Motyw ten przeplata się w wielu utworach. Należą do nich między innymi: "Biblia" (w Starym Testamencie: Ewa - pierwsza kobieta, w Nowym Testamencie: Maria - matka Boga, kobieta wybrana), "Mitologia" (Hera - kobieta - władczyni, Demeter - gospodyni całej ziemi, Helena - wzór urody itp.), "Makbet" i "Hamlet" Williama Szekspira, "Skąpiec" Moliera (kobieta uzależniona od mężczyzny), "Powrót posła" Juliana Ursyna Niemcewicza (kobieta próżna - Starościna Gadulska), "Nie - boska komedia" Zygmunta Krasińskiego (Maria - kobieta nieszczęśliwa w małżeństwie), "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej, "Chłopi" Władysława Reymonta, "Noce i dnie" Marii Dąbrowskiej. Motyw przemiany - przemiana jest sposobem na pokazanie absurdalnej rzeczywistości. Wybuchają kolejne przewroty, nowi ludzie obejmują władzę, ale sposób jej sprawowania pozostaje taki sam. Motyw ów możemy odnaleźć w wielu innych dziełach, między innymi: w "Dziadach" części III Adama Mickiewicza (przeobrażenie Gustawa w Konrada), w "Potopie" Henryka Sienkiewicza (Andrzej Kmicic z hulaki staje się patriotą), w "Lalce" Bolesława Prusa i w wielu innych pozycjach. Motyw rewolucji - Witkiewicz w dramacie zaprezentował trzy rodzaje rewolucji. Ukazał je w ujęciu deformującym rzeczywistość, groteskowym, katastroficznym. Motyw ten pojawia się w wielu pozycjach literackich. Warto wymienić choćby: "Nie - boską komedię" Zygmunta Krasińskiego, "Lalkę" Bolesława Prusa, "Przedwiośnie" Stefana Żeromskiego.