Dzieło Juliusza Słowackiego jest dramatem romantycznym, choć autor odwołał się w nim także do średniowiecznych moralitetów (utwory o charakterze filozoficzno - dydaktycznym). Polski dramat romantyczny powstał po upadku powstania listopadowego, co stało się przyczyną zawartych w nim refleksji filozoficznych. Jest to gatunek uważany za najważniejszy w epoce romantyzmu, ukształtowany w opozycji wobec dramatu klasycystycznego. Był bliski teatrowi szekspirowskiemu i hiszpańskiemu. O przynależności "Kordiana" do dramatu romantycznego świadczą następujące cechy: - zerwanie z klasyczną zasadą trzech jedności (czasu - rok 1829, podróże wskazują na długi okres fabuły, czarownice z kolei odprawiały sabat w roku 1799, miejsca - za Kordianem podążamy po całej Europie oraz akcji - wątek miłosny, polityczny, fantastyczny), - synkretyzm rodzajowy (w obrębie "Kordiana" oprócz podziału na akty i sceny oraz występowania dialogów i monologów pojawiają się partie epickie - opowieści Grzegorza, partie liryczne - monolog Kordiana na Mont Blanc, nastrojowość), - synkretyzm gatunkowy (komplikacja kilku gatunków literackich), - epizodyczność dzieła (opowieści Grzegorza, epizod z Wiolettą), - brak następstwa przyczynowo - skutkowego, - kompozycja otwarta (nie znamy zakończenia losów Kordiana), - pojawienie się postaci fantastycznych (Szatan, Czarownica, Strach, Imaginacja), - bohater romantyczny (Kordian - buntownik, indywidualista pełen wewnętrznych konfliktów), - sceny zbiorowe (pojawiają się więcej niż trzy postacie w scenach rozgrywających się na placu), - przemieszanie scen fantastycznych i realistycznych (Kordian przemierza pałac, towarzyszą mu Strach i Imaginacja), - komizm i tragizm (rozmowa z papieżem i wtrącenia papugi), - niesceniczny charakter utworu (przyczyniły się do tego wizyjność i fantastyka, a także ciągłe przemieszczanie się bohatera). W dramacie Juliusza Słowackiego pojawiają się odwołania do Starego i Nowego Testamentu, słowa - klucze, przywołania historiozoficzne legend co sprawia, że dzieło ma charakter symboliczny. W utworze można zauważyć także liczne nawiązania do Szekspira (konstrukcja głównego bohatera, wątek czarownic podobny jak w "Makbecie", przyjęcie reguł dramatu szekspirowskiego).Zobacz opracowane przez naszego eksperta zestawy zadań z matematyki.Matura Interiapl
Utwórz swoją wizytówkę Szósta część powtórki do matury w następny wtorek! A w niej: zestaw zadań z matematyki wraz z komentarzem przygotowanym przez naszego eksperta oraz opracowanie "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego i wierszy Jana Andrzeja Morsztyna.Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych opracowaniach i zestawach zadań z matematyki? Dołącz do nas na Twitterze lub Facebooku. Tam na bieżąco informujemy o nowościach w naszym serwisie maturalnym.
INTERIA.PL/PAP