Niemcy pesymistyczniej patrzą w przyszłość, Polacy są optymistami. Sondaż

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij

Spowolnienie gospodarcze nie pozostało bez wpływu na nastroje Niemców. Wielu spogląda w przyszłość z dawno niespotykanym pesymizmem.​

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne123RF/PICSEL

− Obserwujemy, że zaufanie konsumentów spadło w ciągu dwóch lat do minimalnego poziomu − powiedział Jens Ohlig, szef agencji badawczej Nielsen-Deutschland.

Agencja przeprowadza od 14 lat sondaże wśród konsumentów 64 krajów, pytając ich o oczekiwania na przyszłość. Na tej podstawie przygotowywany jest wskaźnik zaufania konsumenckiego. W najnowszym wydaniu tego wskaźnika Niemcy przesunęły się w rankingu optymizmu z drugiego na piąte miejsce. Największymi optymistami są Duńczycy i Polacy.

Mniej optymistyczni

Jak wynika z badań agencji Nielsen-Deutschland, mieszkańcy Niemiec bardziej pesymistycznie, niż jeszcze kilka miesięcy temu, oceniają zarówno perspektywy zatrudnienia, jak i własną sytuację finansową. O ile w trzecim kwartale ubiegłego roku 62 proc. pytanych oceniało swoje perspektywy zawodowe w nadchodzących 12 miesiącach jako dobre, czy bardzo dobre, o tyle w najnowszej ankiecie opinię tę podzielało 58 proc. respondentów.Podobnie pogorszyły się oceny w przypadku własnej sytuacji finansowej w nadchodzącym roku. Tylko niecała połowa konsumentów była zdania, że nadchodzący rok jest dobrym czasem na wydawanie pieniędzy. Jeszcze trzy miesiące temu uważało tak 54 proc. ankietowanych. Prawie co czwarty z nich stwierdził, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy spodziewa się recesji.

Urlop i ubrania

W porównaniu ze średnią europejską nastroje w Niemczech są jeszcze całkiem dobre. Dowodzą tego odpowiedzi na pytanie, co Niemcy robią z pieniędzmi, które pozostają im po pokryciu kosztów utrzymania.

Podczas gdy większość Europejczyków myśli najpierw o oszczędzaniu, konsumenci w Niemczech wydają je najchętniej na urlop lub odzież.

Agencja badawcza Nielsen przepytała w Europie 17 tys. osób, z tego 500 w Niemczech. Według firmy, badanie to jest reprezentatywne dla użytkowników internetu w krajach uczestniczących w programie.

dpa/jar/Redakcja Polska Deutsche Welle

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Przejdź na