− Obserwujemy, że zaufanie konsumentów spadło w ciągu dwóch lat do minimalnego poziomu − powiedział Jens Ohlig, szef agencji badawczej Nielsen-Deutschland. Agencja przeprowadza od 14 lat sondaże wśród konsumentów 64 krajów, pytając ich o oczekiwania na przyszłość. Na tej podstawie przygotowywany jest wskaźnik zaufania konsumenckiego. W najnowszym wydaniu tego wskaźnika Niemcy przesunęły się w rankingu optymizmu z drugiego na piąte miejsce. Największymi optymistami są Duńczycy i Polacy. Mniej optymistyczni Jak wynika z badań agencji Nielsen-Deutschland, mieszkańcy Niemiec bardziej pesymistycznie, niż jeszcze kilka miesięcy temu, oceniają zarówno perspektywy zatrudnienia, jak i własną sytuację finansową. O ile w trzecim kwartale ubiegłego roku 62 proc. pytanych oceniało swoje perspektywy zawodowe w nadchodzących 12 miesiącach jako dobre, czy bardzo dobre, o tyle w najnowszej ankiecie opinię tę podzielało 58 proc. respondentów.Podobnie pogorszyły się oceny w przypadku własnej sytuacji finansowej w nadchodzącym roku. Tylko niecała połowa konsumentów była zdania, że nadchodzący rok jest dobrym czasem na wydawanie pieniędzy. Jeszcze trzy miesiące temu uważało tak 54 proc. ankietowanych. Prawie co czwarty z nich stwierdził, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy spodziewa się recesji. Urlop i ubrania W porównaniu ze średnią europejską nastroje w Niemczech są jeszcze całkiem dobre. Dowodzą tego odpowiedzi na pytanie, co Niemcy robią z pieniędzmi, które pozostają im po pokryciu kosztów utrzymania. Podczas gdy większość Europejczyków myśli najpierw o oszczędzaniu, konsumenci w Niemczech wydają je najchętniej na urlop lub odzież. Agencja badawcza Nielsen przepytała w Europie 17 tys. osób, z tego 500 w Niemczech. Według firmy, badanie to jest reprezentatywne dla użytkowników internetu w krajach uczestniczących w programie. dpa/jar/Redakcja Polska Deutsche Welle