Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Zielone światło dla "gazoportu"

Pozwolenie na budowę części lądowej terminala gazu skroplonego w Świnoujściu wydał w środę w Szczecinie wojewoda zachodniopomorski Marcin Zydorowicz.

Pełną dokumentację budowlaną pierwszej z trzech części inwestycji, wartej około 900 mln euro wojewoda przekazał prezesowi zarządu Polskiego LNG sp z o.o. Zbigniewowi Rapciakowi.

- Ogłoszenie przetargów planujemy na przełom lipca i sierpnia br. Sądzę, że pierwsze umowy z wykonawcami będą podpisywane w maju 2010 r. Prace budowlane mają ruszyć w lipcu przyszłego roku - zapowiedział prezes Polskiego LNG, spółki powołanej do budowy gazoportu.

Cześć lądowa terminala to dwa ogromne zbiorniki na gaz skroplony, wysokie na 46 m, o pojemności 160 tys. m sześc. każdy oraz towarzysząca temu infrastruktura.- Szacujemy, że na placu budowy w szczytowych momentach będzie pracowało około półtora tysiąca robotników - powiedział Rapciak. Koszt tej części według projektu szacowany jest na 900 mln euro.

Wojewoda powiedział, że Port Szczecin - Świnoujście złoży swój wniosek na budowę kolejnej części, czyli budowę nabrzeża w porcie zewnętrznym jeszcze w tym roku. Harmonogram prac zakłada uruchomienie terminalu LNG na przełomie 2013/2014.

27 maja 2009 roku prezydent RP Lech Kaczyński podpisał specustawę, która przewiduje uproszczenie i skrócenie procedur administracyjnych związanych z przygotowaniem i realizacją budowy "gazoportu". Decyzje o ustaleniu lokalizacji dla inwestycji terminalu oraz inwestycji towarzyszących mają wydawać wojewodowie, niezależnie od istniejących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Ustawa wprowadza też ułatwienia przy wykorzystywaniu pieniędzy unijnych na realizację tej inwestycji. Finansowanie projektu ma pochodzić ze środków własnych inwestorów oraz z budżetu państwa.

Gazoport w Świnoujściu, czyli terminal do odbioru tankowców ze skroplonym gazem LNG, początkowo będzie odbierać do 2,5 mld m sześc. gazu rocznie, czyli ponad jedną piątą krajowego zużycia. Przyczyni się w ten sposób do zwiększenia energetycznego bezpieczeństwa kraju.

Po rozbudowie moce terminalu mogłyby zostać potrojone. Inwestycja to osiem gazociągów o łącznej długości około tysiąca kilometrów, budowa morskiego portu zewnętrznego, falochronu, terminalu przeładunkowego, przyłączenie gazoportu do sieci, jak również inne inwestycje towarzyszące, trzy magazyny na gaz. Koszty inwestycji szacowane są na około 3-3,5 mld zł. Według harmonogramu spółki Polskie LNG, pierwszy etap inwestycji będzie ukończony w 2013 roku.

INTERIA.PL/PAP

Zobacz także