Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Obawy pasażerów się spełniły. Nowe, wyższe ceny w PKP

Nawet o ponad 100 proc. wyższe są ceny biletów PKP Intercity, jeśli porównamy sumy sprzed i po podwyżce wprowadzonej w środę. Poza zmianą cennika wpłynął na to najpewniej początek ferii zimowych, bo tak działa "dynamiczny" system ustalania cen u tego przewoźnika. Ponadto nie znaleźliśmy biletu na Pendolino tańszego niż niemal 200 złotych, gdybyśmy tego samego dnia chcieli pojechać z Krakowa do Warszawy. Zdarzyło się jednak, że na kilku trasach koszty podróży zmniejszyły się.

Pasażerowie PKP Intercity od środy muszą głębiej sięgać do kieszeni, by opłacić podróż
Pasażerowie PKP Intercity od środy muszą głębiej sięgać do kieszeni, by opłacić podróż/Adam Burakowski/Reporter

"Putinflacja", wysokie stopy procentowe, a zwłaszcza rosnące ceny energii elektrycznej - takie przyczyny podwyżki cen biletów wylicza PKP Intercity, przewoźnik mający de facto monopol na długodystansowe podróże koleją w Polsce. Cennik zmienił się o godzinie 0:30 w nocy z wtorku na środę. 

O zmianach poinformowano z tygodniowym wyprzedzeniem. Wtedy państwowa spółka przekazała, o ile średnio wzrosną koszty przejazdów pociągami poszczególnych kategorii, gdy bilet kupujemy w cenie bazowej - najwyższej z możliwych, bez promocji. 

Wskaźnik dla EIP (Express Intercity Premium, czyli składy Pendolino) wyniósł 17,8 proc., EIC (Express Intercity) - 17,4 proc., a IC i TLK ("zwykłe" Intercity oraz Twoje Linie Kolejowe) - 11,8 proc.

Nowe ceny w PKP Intercity. Wiadomo, ile zapłacimy za bilety po podwyżce

Do tej pory nie wiedzieliśmy jednak, o ile dokładnie wzrosną ceny na poszczególnych relacjach. PKP Intercity podało tylko średnią wysokość podwyżki, więc skoro dla EIP wynosi ona niecałe 18 proc., na jednej relacji będzie ona wyższa, a na innej - niższa.

Podróżnych i polityków opozycji zelektryzowały zwłaszcza wyliczenia dla tras Warszawa - Kraków i Warszawa - Gdańsk. Przestrzegali, że po podwyżce bilet na te relacje będzie kosztował 200 zł, jeśli pojedziemy składem Pendolino. Obawy o drożyznę w PKP się potwierdziły? Sprawdziliśmy to kilka godzin po wprowadzeniu wyższych taryf. 

Stare ceny biletów przeglądaliśmy 6 stycznia (piątek), dotyczą one pociągów zaplanowanych na 18 stycznia (środa). Nowe ceny pochodzą z 11 stycznia (środa), a obejmują połączenia na 23 stycznia (poniedziałek), czyli jeden z pierwszych dni ferii zimowych - z tego powodu notujemy także, czy po podwyżce uda nam się opłacić przejazd taniej niż za podstawową cenę. 

Dlaczego wybraliśmy takie daty i jakie progi promocyjne stosuje PKP Intercity, wyjaśniamy poniżej. Dla połączeń spinających stolicę z Krakowem i Trójmiastem ustaliliśmy również, ile zapłacimy, jeśli szukamy połączenia odjeżdżającego za kilka-kilkanaście godzin. PKP IC zapowiedziało wydanie komentarza do naszych obliczeń.

Kraków - Warszawa. Nowe ceny biletów PKP Intercity

Pociągów jeżdżących między dwoma największymi miastami Polski jest wiele, więc wzięliśmy pod uwagę po kilka kursów rano, przedpołudniem i wieczorem. Najpierw podajemy koszt przejazdu drugą klasą, później - pierwszą.

Składy EIP i EIC pokonują trasę z Krakowa do Warszawy w mniej niż trzy godziny. Pozostałym pociągom zajmuje to zazwyczaj więcej czasu, a wśród wybranych przez Interię połączeń ponad cztery godziny jadą IC "Kolberg" oraz IC "Karłowicz", ponieważ zahaczają o Radom.

EIP nr 3508 (7:48) - było 169 zł / 259 zł, jest 199 zł / 304 zł. Więcej o 17,7 proc. / 17,4 proc.

IC "Marszałek Piłsudski" (8:11) - było 24 zł / 28 zł, jest 31 zł / 39 zł. Więcej o 29 proc. / 39 proc.

EIP nr 3110 (8:58) - było 143,65 zł / 220,15 zł, jest 199 zł / 304 zł. Więcej o 39 proc. / 38 proc.

IC "Kolberg" (11:25) - było 29 zł / 50,60 zł, jest 42,90 zł / 72,10 zł . Więcej o 48 proc. / 42 proc.

TLK "Lubomirski" (11:33) - było 28 zł / 48,40 zł, jest 53,20 zł / 83,30 zł. Więcej o 90 proc. / 72 proc.

EIP nr 3504 (11:54) - było 92,95 zł / 259 zł, jest 199 zł / 304 zł. Więcej o 114 proc. / 17,4 proc.

EIC "Tatry" (18:29) - było 126,65 zł / 117,70 zł, jest 175 zł / 249 zł. Więcej o 38 proc. / 112 proc.

EIP nr 3102 (19:06) - było 92,95 zł / 131 zł, jest 199 zł / 304 zł. Więcej o 114 proc. / 132 proc.

IC "Karłowicz" (19:23) - było 29 zł / 51,15 zł, jest 55,30 zł / 104 zł. Więcej o 90 proc. / 103 proc.

IC "Malinowski" (20:56) - było 28 zł / 48,40 zł, jest 31 zł / 53,90 zł. Więcej o 10,7 proc. / 11,3 proc.

A co w sytuacji, gdy nagle dowiedzieliśmy się w środę, że musimy jechać jeszcze tego samego dnia z Krakowa do Warszawy? Koszt podróży każdym dostępnym pociągiem EIP to 199 złotych. 

Bilet na wieczorny skład EIC jest niewiele tańszy - 175 zł, z kolei ceny w TLK i IC wahają się od około 50 zł do 90 zł. Wyjątkiem jest najpóźniejszy dzienny pociąg odjeżdżający po godz. 21, na pokład którego wsiądziemy za nieco ponad 40 zł.

Ceny porannych pociągów Kraków-Warszawa na 23 stycznia
Ceny porannych pociągów Kraków-Warszawa na 23 stycznia/PKP Intercity/materiał zewnętrzny

Warszawa - Gdańsk. Tyle po podwyżce kosztuje podróż z PKP

Tu również analizujemy wybrane składy ruszające z Warszawy w różnych porach dnia. Także w przypadku relacji stolica - Trójmiasto najszybsze są pociągi EIP, którym przejazd zajmuje poniżej trzech godzin. Wyjątkiem wśród pozostałych, tańszych połączeń jest IC "Sobieski", zawożący do Gdańska w czasie zbliżonym do Pendolino.

TLK "Karpaty" (4:35) - było 29 zł / 38 zł, jest 55,30 zł / 104 zł. Więcej o 91 proc. / 174 proc.

EIP nr 1501 (5:59) - było 71 zł / 131 zł, jest 199 zł / 304 zł. Więcej o 180 proc. / 132 proc.

EIP nr 1503 (7:22) - było 71 zł / 142,45 zł, jest 199 zł / 304 zł. Więcej o 180 proc. / 113 proc.

EIP nr 3509 (10:25) - było 92,95 zł / 142,45 zł, jest 199 zł / 304 zł. Więcej o 114 proc. / 113 proc.

IC "Sobieski" (13:38) - było 71 zł w klasie drugiej, jest 79 zł. Więcej o 11,2 proc.

EIP nr 3505 (14:25) - było 92,95 zł / 142,45 zł, jest 199 zł / 304 zł. Więcej o 114 proc. / 113 proc.

TLK "Lubomirski" (14:45) - było 29 zł / 38 zł, jest 55,30 zł / 88,40 zł . Więcej o 91 proc. / 133 proc.

IC "Wybrzeże" (16:20) - było 49,70 zł / 79,05 zł, jest 67,15 zł / 88,40 zł. Więcej o 35 proc. / 11,8 proc.

TLK "Małopolska" (18:40) - było 71 zł / 79,05 zł, jest 55,30 zł / 104 zł. W klasie drugiej spadek o 28 proc., w klasie pierwszej - więcej o 32 proc.

EIP nr 3501 (19:30) - było 118,30 zł / 142,45 zł, jest 199 zł / 304 zł. Więcej o 68 proc. / 113 proc.

Również dla tej relacji szukaliśmy także biletów na środę i - tak samo, jak w przypadku oferty do Krakowa - nie udałoby nam się pojechać składem EIP za mniej niż 199 złotych.

Nowe ceny w PKP na trasie Szczecin - Poznań

Na tej i wszystkich pozostałych trasach nie ma pociągów kategorii EIP i EIC. Zostają nam składy IC oraz TLK. Dla relacji Szczecin - Poznań porównujemy ceny na dwóch połączeniach: przed i po południu.

IC "Górski" (11:56) - było 19 zł / 41,80 zł, jest 28 zł / 36 zł . Więcej o 47 proc. w klasie drugiej, w klasie pierwszej spadek o 13,8 proc.

IC "Gałczyński" (16:02) - było 25 zł / 41,80 zł, jest 24 zł / 28 zł. Spadek o 4 proc. / 33 proc.

Pociągi Kraków - Katowice także z wyższymi cenami biletów

Zakładamy, że pasażer pracuje w Krakowie, a mieszka w Katowicach i wyjątkowo musi wrócić koleją. Nie ma więc biletu odcinkowego, pozwalającego na nielimitowane podróże na danej trasie lub karty Intercity dla osób często korzystających z kolei i przemierzających nią całą Polskę. 

Podkreślmy, że od środy bilety odcinkowe zdrożały o 10 proc., wyższe są też ceny wspomnianych kart.

IC "Siemiradzki" (16:22) - było 14,85 zł / 25,20 zł, jest 21 zł / 34 zł. Więcej o 41 proc. / 35 proc.

IC "Ślązak" (17:27) - było 18,90 zł / 25,20 zł, jest 21 zł / 40 zł. Więcej o 11,1 proc. / 59 proc.

IC "Wyspiański" (18:24) - było 12 zł / 17 zł, jest 13 zł / 18 zł. Więcej o 8,3 proc. / 5,8 proc.

Połączenia Wrocław - Przemyśl po podwyżce w PKP IC

Połączenie między tymi miastami jest istotne z dwóch względów. W stolicy Dolnego Śląska jeszcze przed atakiem Rosji mieszkało sporo Ukraińców, którzy podróżują do i z Przemyśla, leżącego nieopodal granicy. Ponadto po II wojnie światowej Wrocław zasiedlano Polakami mieszkającymi wcześniej m.in. we Lwowie.

IC "Przemyślanin" (1:20) - było 24 zł / 58,30 zł, jest 50,05 zł / 83,30 zł. Więcej o 109 proc. / 43 proc. Za kuszetkę przed podwyżką trzeba było dopłacić 59 zł i to się nie zmieniło.

IC "Wawel" (15:04) - było 56,70 zł / 106 zł, jest 63,70 zł / 114 zł. Więcej o 12,3 proc. / 7,5 proc. Ten pociąg ma najszybszy czas przejazdu: 5 godzin 50 minut.

Łódź - Warszawa. Tu również PKP Intercity podwyższyło ceny

Obudziliśmy się w swoim domu w Łodzi i jedziemy rano do pracy w Warszawie. PKP Intercity oferuje m.in. takie ceny:

IC "Soplica" (5:06) - było 28,70 zł / 53 zł, jest 32,90 zł / 59 zł. Więcej o 14,6 proc. / 11,3 proc.

IC "Mazury" (5:55) - było 41 zł / 53 zł, jest 46 zł / 59 zł. Więcej o 12,1 proc. / 11,3 proc.

IC "Pobrzeże" (8:59) - było 18 zł / 19 zł, jest 20 zł / 41,30 zł. Więcej o 11,1 proc. / 117 proc.

Pociągi PKP Rzeszów - Lublin. Nowy cennik

Tyle płacimy teraz za podróż ze stolicy Podkarpacia do największego miasta sąsiedniej Lubelszczyzny:

TLK "Roztocze" (9:03) - było 19 zł / 33 zł, jest 28 zł / 73,10 zł. Więcej o 47 proc. / 122 proc.

IC "Kochanowski" (15:15) - było 31,25 zł / 32 zł, jest 28 zł / 45,10 zł. W klasie drugiej spadek o 10 proc., w klasie pierwszej - wzrost o 41 zł.

/PKP Intercity/materiał zewnętrzny

PKP Intercity na regionalnych trasach. Te relacje także objęły podwyżki

Chociaż PKP IC jest dalekobieżnym przewoźnikiem, są w Polsce miejscowości położone blisko siebie, które kolejowo komunikuje wyłącznie ta spółka. To chociażby trasa Hrubieszów - Zamość w województwie lubelskim. Z tego pierwszego miasta codziennie rano ruszają dwa składy:

IC "Hetman" (5:39) - były 4 zł w klasie drugiej, jest 9 zł. Wzrost o 125 proc.

IC "Zamoyski" (6:47) - było 20 zł w klasie drugiej, są 22 zł. Wzrost o 10 proc.

Mamy też trasę Rypin - Płock, obsługiwaną jednym pociągiem w ciągu doby:

TLK "Flisak" (13:00) - było 9 zł / 16 zł, jest . Wzrost o 18,90 zł / 14 zł. W klasie drugiej wzrost o 110 proc., klasa pierwsza podczas drugiego sprawdzania była tańsza niż druga i tam cena spadła o 12,5 proc.

Również do podkarpackiego Zagórza, gdy trwa rok szkolny, docierają wyłącznie składy PKP Intercity. Mieszkańcy wsiadają na ich pokłady, gdy chcą dotrzeć do Jasła:

TLK "Bieszczady" (15:50) - było 18,15 zł / 9 zł, jest 13 zł / 25,90 zł. W klasie drugiej spadek o 28 proc., w klasie pierwszej wzrost o 187 proc.

Bilety w PKP droższe nawet o ponad 100 proc. Winne także ferie zimowe?

Porównaliśmy ceny dla dwóch dni roboczych, oddalonych od siebie o tyle samo oczek w kalendarzu, które nie są piątkiem, a więc początkiem weekendu, gdy z kolei korzysta więcej osób. To kluczowe, gdy przypomnimy o głównej zasadzie działania "dynamicznego" systemu sprzedaży PKP Intercity. Zgodnie z nim im więcej pasażerów w wagonie, tym bilet bardziej drożeje - aż do maksymalnego pułapu zwanego ceną bazową.

Ceny różnią się między sobą nawet o ponad 100 proc. nie tylko ze względu na wprowadzoną w środę podwyżkę. Możemy podejrzewać, że koszty wzrosły do tego stopnia, ponieważ część województw w Polsce ma już wtedy ferie zimowe. Wielu ich mieszkańców skorzysta więc z kolei, by dotrzeć na miejsce wypoczynku.

Przewoźnik stosuje promocyjne progi Super Promo, Promo Plus, Promo 45, Promo 30 i Promo 15. Dzięki nim w teorii mamy szansę zapłacić mniej za podróż np. o 45 proc. względem ceny bazowej, w praktyce jednak pule tańszych biletów wyczerpują się nawet kilka minut po rozpoczęciu sprzedaży biletów na połączenie. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku składów Pendolino, promocje dłużej pozostają aktywne w kategoriach TLK i IC.

Jak obniżyć koszty podróży PKP Intercity? Są rabaty i ulgi, ale nie w każdym przypadku

Widzimy więc, co się dzieje, gdy podwyżka nałoży się na czas wolny od szkoły, a swoje sprawi też "dynamiczny" system kształtowania cen. Przed wprowadzeniem tego ostatniego koszty biletów w PKP Intercity zależały wyłącznie od tego, ile dni pozostało do daty odjazdu - niezależnie od zapełnienia pociągu. To oczywiście sprawiało też, że spółka stosowała maksymalne ceny kilka godzin przed ruszeniem pociągu z pierwszej stacji, chociaż frekwencja była w nim mizerna.

Od zeszłego roku państwowy przewoźnik stosuje też rabat "Taniej z Bliskimi" dla grup od dwóch do sześciu osób jadących tym samym pociągiem kategorii TLK albo IC. Jeśli kupią razem bilet, zapłacą o 30 proc. mniej. Ponadto obowiązują też chociażby ulgi ustawowe dla seniorów, studentów czy Bilety Rodzinne.

"Wydarzenia": PKP szykuje podwyżki. Nawet 265 zł za bilet z Gdańska do Krakowa/Polsat News/Polsat News
INTERIA.PL

Zobacz także