Powierzchnia: 82,5 km²
Liczba ludności: około 55 tys. osób
Województwo: podkarpackie
Powiat: stalowowolski
Stalowa Wola to nowoczesne miasto z bogatą historią, które jest symbolem industrializacji Polski w XX wieku. Dzięki rozwiniętemu przemysłowi oraz bliskości ważnych szlaków komunikacyjnych pozostaje istotnym ośrodkiem gospodarczym regionu.
Stalowa Wola - położenie
Miasto Stalowa Wola znajduje się w południowo-wschodniej Polsce, w województwie podkarpackim, nad rzeką San.
Stalowa Wola leży na skraju Puszczy Sandomierskiej, co mieszkańcom Stalowej Woli zapewnia dostęp do terenów zielonych i rekreacyjnych.
Stalowa Wola - atrakcje turystyczne
Choć Stalowa Wola kojarzona jest głównie z przemysłem, oferuje również wiele atrakcji turystycznych. Warto odwiedzić m.in. Muzeum Regionalne, które prezentuje historię miasta oraz jego znaczenie w budowie Centralnego Okręgu Przemysłowego.
Park Miejski i liczne tereny zielone stanowią doskonałe miejsce do rekreacji.
W okolicy znajduje się także zabytkowy Klasztor Braci Mniejszych Kapucynów w Stalowej Woli-Rozwadowie, który przyciąga miłośników historii i architektury oraz pielgrzymów.
Stalowa Wola - gospodarka
Gospodarka miasta opiera się na przemyśle ciężkim i metalowym. Kluczową rolę odgrywa Huta Stalowa Wola, która jest znana z produkcji maszyn i sprzętu wojskowego.
W mieście funkcjonują także liczne zakłady produkcyjne oraz rozwijający się sektor usługowy. Stalowa Wola korzysta z dogodnego położenia komunikacyjnego, co sprzyja inwestycjom i handlowi.
Miasto Stalowa Wola powstało w 1938 roku, a prawa miejskie otrzymało w kwietniu 1945 roku. W latach 30. XX wieku w ramach Centralnego Okręgu Przemysłowego powstała w Stalowej Woli huta i osiedle robotnicze.
Po II wojnie światowej miasto zaczęło się dynamicznie rozwijać jako jeden z najważniejszych ośrodków przemysłowych w Polsce. Obecnie Stalowa Wola łączy przemysłową tradycję z nowoczesnym podejściem do rozwoju i inwestycji.
Stalowa Wola - umowa na Borsuki
27 marca 20225 r. w
Ministerstwie Obrony Narodowej podpisano
umowę wykonawczą na pierwsze 111 bojowych wozów piechoty (BWP) Borsuk dla Wojska Polskiego, opiewającą na
6,5 mld zł. Zawarty pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Polską Grupą Zbrojeniową i Hutą Stalowa Wola kontrakt dotyczy pojazdów wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowym.
Dostawy pojazdów rozpoczną się w 2025 roku i potrwają do 2029 r.
Minister obrony
Władysław Kosiniak-Kamysz mówił, że wydarzenie to jest dla świata związanego z militariami i uzbrojeniem "
wydarzeniem dekady, wydarzeniem bez precedensu". Polityk podkreślił, że
Borsuk to pierwszy tego rodzaju wóz, który od podstaw został
wyprodukowany i wymyślony w Polsce, jako przeznaczony na użytek polskiej armii. Wyraził wiarę, że pojazd ten dostępny będzie też w innych wersjach, które następnie
sprzedawane będą sojusznikom.
"
Chcemy zamówić więcej Borsuków, 111 to jest dopiero początek" - oświadczył
szef MON. Przyznał jednocześnie, że konieczne jest zwiększenie zdolności produkcyjnych. Władysław Kosiniak-Kamysz przypomniał, że proces pozyskiwania Borsuków rozpoczął w 2014 r. ówczesny minister obrony, a w trzecim rządzie Donalda Tuska szef MSWiA,
Tomasz Siemoniak wraz z podjętą decyzją o rozpoczęciu badań prowadzących do
produkcji wozów typu Borsuk.