Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Jasełkowe rzeźby artysty górnika w Muzeum Żup

W zbiorach etnograficznych Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce znajduje się duża grupa drewnianych, polichromowanych rzeźb Szopki Betlejemskiej, wykonanych w 1929 roku przez wielickiego górnika artystę Józefa Markowskiego.

/RMF

- Jest to oryginalny przykład wielickiej sztuki górniczej związanej z pobożnością prostych górników, którą ukształtowała praca w stałym zagrożeniu życia i zdrowia - poinformowała Małgorzata Bogucka z muzeum.

Początkowo, od roku 1920, szopka była malowniczo rozmieszczona przy ociosie (ścianie) podziemnej kaplicy Św. Kingi na drugim poziomie kopalni wielickiej. Związana jest z nią tragiczna historia. Podczas montowania szopki jej twórca Józef Markowski spadł z kilkumetrowej wysokości i potłukł się tak dotkliwie, że w kilka tygodni później zmarł. Jego prace przy wystroju kaplicy, którym poświęcił 25 lat, kontynuował młodszy brat Tomasz.

W latach siedemdziesiątych XX wieku drewniane rzeźby Markowskiego przeniesiono z ociosu kaplicy do Muzeum Żup Wielickich. Do dzisiaj zachowały się w dobrym stanie, urzekając ludowym wdziękiem, związanym z jasełkowym charakterem przedstawień nie tylko Świętej Rodziny, ale i pasterzy, mędrców z eskortą, licznych zwierząt.

Korzenie tej sztuki tkwią w podwielickiej wsi Siercza, skąd pochodzili bracia Markowscy. Ich ojciec trudnił się wykonywaniem figurek i obrazków religijnych, sprzedawanych potem na jarmarkach.

Rzeźby w drewnie stanowią rzadkość w twórczości Józefa Markowskiego, który razem z bratem Tomaszem od końca XIX stulecia zajmował się wystrojem kaplicy św. Kingi, rzeźbiąc w bryłach soli. Obaj bracia, artyści górnicy i samoucy, wykonali szereg rzeźb i płaskorzeźb, zdobiących podziemną kaplicę.

Zabytkowa Kopalnia Soli w Wieliczce to unikalny obiekt górniczy na świecie, czynny bez przerwy od średniowiecza do czasów współczesnych. Jej oryginalne wyrobiska (chodniki, pochylnie, komory eksploatacyjne, jeziora, szyby, szybiki) o łącznej długości około 300 km usytuowano na dziewięciu poziomach, sięgających do głębokości 327 m. Ilustrują one wszystkie etapy rozwoju techniki górniczej w poszczególnych epokach historycznych.

Zorganizowany ruch turystyczny trwa w kopalni od końca XVIII wieku. Obecnie trasa turystyczna liczy 2,5 km długości i obejmuje ponad 20 komór. W 1978 roku kopalnia została wpisana na I Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO wśród pierwszych 12 obiektów z całego świata.

INTERIA.PL/PAP

Zobacz także