Więcej piwa
Przez trzy najbliższe lata sprzedaż piwa w Polsce będzie rosła. Później można jednak oczekiwać okresowego spadku obrotów w branży piwnej - prognozują analitycy ze spółki CASE-Doradcy.
Zdaniem autorów raportu, Polska znajduje się obecnie wśród najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków piwnych w Europie. Nadal jednak statystyczny Polak spożywa mniej piwa niż statystyczny Europejczyk. Według danych Piwochmielu, sprzedaż piwa w 1999 roku wyniosła 22,4 mln hektolitrów. Konsumpcja piwa wzrosła o 12,5 proc. w stosunku do 1998. W 1998 roku przeciętne spożycie piwa na głowę mieszkańca wyniosło 54 litry, a w 1999 roku 61 litrów. Wzrost sprzedaży piwa w 2000 roku ma być mniejszy niż rok temu. Konsumpcja tego napoju wzrośnie o około 8-9 procent, a w kolejnych latach przyrost ten będzie niższy, ze względu na nasycanie się rynku. Zdaniem analityków, nasycenie rynku nastąpi, gdy statystyczny Polak będzie wypijał ok. 75 litrów piwa rocznie.
W opinii autorów raportu, spodziewane nasycenie rynku zbiegnie się z wystąpieniem innych niekorzystnych czynników, a zwłaszcza ze spadkiem inwestycji zagranicznych i dostosowania do standardów zachodnich, które były siłą napędową w drugiej połowie lat 90. Zwiększy się także konkurencja zagraniczna: bezcłowy import piwa z krajów Unii Europejskiej, Czech i Słowacji oraz spodziewane obniżenie lub zniesienie ochrony rynku wina.