Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Tury i Orbitery polecą do Afganistanu

Armia przerzuca do Afganistanu sprzęt, aby poprawić bezpieczeństwo naszych żołnierzy - pisze "Dziennik". We wrześniu dotrą tam trzy izraelskie samoloty rozpoznawcze Orbiter, zaś na testy - nowy polski wóz opancerzony Tur.

Orbitery to bezszelestne samoloty rozpoznawcze, które potrafią latać w górach. Mogą prowadzić misje szpiegowskie w dzień i w nocy. Mają głowicę optyczną, która filmuje budynki, samochody czy ludzi, wyposażoną w zoom, dzięki czemu można nawet zobaczyć, jaki pistolet żołnierz trzyma w kaburze. Operator sterujący samolotem z ziemi na lekkim, przenośnym monitorze w czasie rzeczywistym obserwuje wszystko w promieniu 15 km. Obraz jest w całości nagrywany.

- To tak, jakby żołnierz miał trzecie oko, zawieszone w powietrzu. Takie samoloty poprawiają bezpieczeństwo kontyngentu i pomagają planować misje. Już od dawna wojsko powinno mieć bezzałogowce, zwłaszcza w tak niebezpiecznych miejscach, jak Afganistan - mówi płk rez. Bogdan Kołtuński, były dowódca 1. Pułku Specjalnego Komandosów w Lublińcu.

Lot bezzałogowca można zaprogramować, a jeśli coś szczególnie zwróci uwagę żołnierzy - natychmiast zmienić trasę. Po skończonej misji wystarczy wymienić baterię i Orbiter znów jest gotowy do lotu. Samolocik rozkłada się w ciągu 10 minut, a po misji chowa się go do... plecaka. W powietrze wystrzeliwuje się z małej wyrzutni, zrzuca za pomocą bungee albo wyrzuca z ręki. Maszyna miękko ląduje dzięki spadochronowi - wyjaśnia gazeta.

Do tej pory taki sprzęt, produkowany przez izraelską firmę Aeronautic Defence Systems, mieli tylko komandosi GROM. Teraz trzy samoloty dostaną nasi żołnierze w Afganistanie. Jeden samolot ma dotrzeć do Iraku, dwa zostaną w kraju, do celów szkoleniowych.

Na testy do Afganistanu, we wrześniu bądź październiku, zostanie także wysłany nowy polski pojazd patrolowy Tur. Producent - AMZ Kutno - nie informuje oficjalnie o terminach. - Mogę tylko powiedzieć, że Tura będzie testować drugi lub trzeci kontyngent w Afganistanie - mówi "Dziennikowi" Jarosław Stachowski, wiceprezes AMZ Kutno. Tur to wóz patrolowy. Największy jego atut: opancerzenie. Jak zapewnia producent, pojazd jest odporny na przestrzelenie pociskiem o kalibrze 7,62 mm. Żołnierze siedzą w specjalnie skonstruowanym przedziale, niczym w kapsule. - Wóz ma także wytrzymać wybuch sześciokilogramowej miny, i to najbardziej niebezpieczny, gdy ładunek jest umieszczony centralnie pod nim - informuje Stachowski.

Odłamki bomby, która eksploduje pod kołem, rozpryskują się na boki. Zaś odłamki ładunku umieszczonego centralnie - idą do góry, zagrażając siedzącym w pojeździe żołnierzom. Tur ma nie tylko specjalną podwójną podłogę, która przed tym chroni, ale też spód z tzw. deflektorem, czyli osłoną w kształcie litery V, która rozprasza na boki falę wybuchową. To pierwszy taki wóz w polskiej armii.

Pojazd jest teraz testowany w kraju. - Przeszedł jazdy w trudnym terenie, rajdy po grząskim podłożu, próby ostrzeliwania, pierwsze testy wybuchowe - wylicza Stachowski. Jeśli kolejne się powiodą, prawdopodobnie większa liczba wozów trafi do Afganistanu. Zastąpią wypożyczane od Amerykanów hummery o niższym poziomie opancerzenia. Pod paroma względami Tur jest lepszy od amerykańskich maszyn.

- Od początku konstruowano go pod kątem zabezpieczenia żołnierzy, zaś hummery trzeba dopancerzać. Tyle że to dodatkowe kilogramy, a amerykański wóz już jest na granicy nośności - mówi Grzegorz Hołdanowicz, redaktor naczelny miesięcznika "Raport". W dodatku Tur jest tańszy w eksploatacji - pali 20-25 litrów na 100 km, zaś hummer aż 30-40 litrów.

AMZ Kutno buduje jeszcze mocniejszy wóz - Żubra, odpornego na ostrzał z broni o kalibrze 12,7 mm. Będzie gotowy na początku przyszłego roku, ale jeszcze nie wiadomo, kiedy trafi do armii. Nowy sprzęt praktycznie natychmiast wejdzie do akcji. W Afganistanie ciągle organizowane są akcje bojowe, w których udział biorą też Polacy. Kilka dni temu dowództwo polskiego kontyngentu poinformowało o operacji "Mainwand". Celem wspólnych polsko- amerykańskich działań było oczyszczenie drogi prowadzącej do miasta Ghanzi.

Szefostwo naszej misji nie chce jednak ujawnić, czy polscy żołnierze biorą udział w innej, realizowanej od blisko tygodnia akcji "Hammer". Wiadomo jednak, że jest ona prowadzona w południowej części kraju, w prowincjach Helmand i Kandahar, czyli tam, gdzie działają polskie siły specjalne - czytamy w "Dzienniku".

INTERIA.PL/PAP

Zobacz także