Dlaczego profil zaufany nie działa? Przegapiłeś termin ważności Profile zaufane milionów osób w Polsce wygasły wraz z końcem października. Oznacza to, że wielu rodaków w tej chwili nie ma dostępu do usługi i nie może jej wykorzystać w administracji internetowej. O konieczności przedłużenia terminu ważności profilu zaufanego w wiadomości SMS informowało Ministerstwo Cyfryzacji. Profil zaufany co do zasady ważny jest trzy lata. W trakcie pandemii, z uwagi na chęć ograniczenia kontaktów społecznych, jego ważność była jednak przedłużana automatycznie. W tym roku jednak tak się nie stało. Wprawdzie wiadomość SMS ostrzegała, że trzeba samodzielnie przedłużyć ważność usługi, ale wielu z nas potraktowało to jako oszustwo lub po prostu nie zdążyło tego zrobić. Jak przedłużyć profil zaufany, który wygasł? Jest jedno rozwiązanie Jeśli ktoś nie przedłużył ważności swojego profilu zaufanego, ponieważ zapomniał, lub nie był w stanie tego zrobić ze względu na problemy techniczne, profil stał się nieaktywny. W tej sytuacji trzeba ponownie założyć nowy profil zaufany. Problem polega na tym, że bardzo wiele osób ma nieważny profil zaufany, ale wciąż mogą się na niego logować. Oznacza to, że profil nadal jest widoczny w systemie. W tej sytuacji założenie nowego konta jest niemożliwe. Jak rozwiązać ten problem? Pierwszym krokiem jest usunięcie starego profilu zaufanego. W tym celu należy zalogować się, a następnie kliknąć w strzałkę przy nazwisku. Gdy lista rozwinie się, trzeba przejść do szczegółów konta i wybrać opcję, która nakazuje jego usunięcie. W ten sposób odblokujemy możliwość założenia nowego profilu zaufanego. Jak założyć nowy profil zaufany? Poradnik krok po kroku Aby założyć nowy profil zaufany należy wejść na stronę pz.gov.pl i zalogować się na swoje konto. Tam w zakładce "Załóż nowy profil zaufany" należy wybrać jedną z opcji: "Załóż profil zaufany przez bank lub innego dostawcę" lub "Załóż profil zaufany e-dowodem", a następnie podążać za wskazanymi na stronie instrukcjami. Przed założeniem profilu zaufanego przez bankowość elektroniczną, najpierw upewnij się, czy dany bank ma taką opcję. Banki umożliwiające założenie profilu zaufanego to: Bank Millennium,PKO BP oraz Inteligo,Pekao S.A.,Credit Agricole,BNP Paribas,ING Bank Śląski,VeloBank,Santander Bank Polska,mBank,banki spółdzielcze należące do Grupy BPS. Osoby, które mają problem z założeniem konta lub nowego profilu, mogą skierować swoje pytania na adres mailowy: pz-pomoc@coi.gov.pl lub zadzwonić na numer +48(42)253 54 50. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 7-18. Jak sprawdzić, czy profil zaufany jest aktywny? W tym przypadku sprawa jest prosta. Jeśli możemy się zalogować i korzystać z e-usług, to oznacza, że profil zaufany jest cały czas aktywny. Brak aktywnego profilu zaufanego uniemożliwia załatwianie większości spraw urzędowych przez internet, dlatego chcąc móc dalej z niego korzystać, należy przedłużyć jego ważność. Czym jest profil zaufany i kto może go założyć? Profil zaufany jest środkiem identyfikacji elektronicznej. System umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów. Dzięki temu można złożyć np.: podanie, wniosek, odwołanie, czy skargę bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Podpis elektroniczny ma taką samą wagę jak podpis odręczny. Posiadanie profilu zaufanego daje dostęp do usług publicznych dostępnych na różnych portalach urzędowych. Są to m.in.: ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej),CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej),CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców).IKP (Internetowe Konto Pacjenta). Profil zaufany może założyć każda osoba, która: ukończyła 13 lat,ma numer PESEL,posiada pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych, może potwierdzić profil zaufany za pomocą e-dowodu, banku lub innego dostawcy tożsamości, posiada pełną zdolność do czynności prawnych. Zobacz także: Naprawa zamiast wymiany. Nowe prawo unijne może namieszać na rynku Opłata abonamentowa w 2024 roku. Można uzyskać promocyjną cenę