Motyw autobiografizmu - Gombrowicz jest głównym bohaterem i zarazem narratorem dzieła. Posiada nie tylko nazwisko samego autora, ale też zaczerpnął wiele elementów z jego biografii. Motyw ów pojawia się w wielu pozycjach literackich. Warto tu wymienić: "Do gór i lasów" Jana Kochanowskiego, "Dziady" część IV Adama Mickiewicza, "Rozłączenie" Juliusza Słowackiego, "U nas w Auschwitzu..." Tadeusza Borowskiego. Motyw buntu - Gombrowicz decyduje się przyjąć rolę Genialnego Twórcy, którego talent powinien przynieść chlubę rodakom. W głębi duszy sprzeciwia się takiej postawie, nie zgadza się, aby jego osoba była wykorzystywania do sławienia wybitnych Polaków, jednak nie protestuje jawnie. Bohater buntuje się przeciwko pewnym formom postaw rodaków, lansowaniu za wszelką cenę wszystkiego, co polskie, nawiązywaniu na siłę do narodowej tradycji. Inne pozycje literackie zawierające ów motyw to: "Biblia", "Mitologia", "Antygona" Sofoklesa, "Treny" Jana Kochanowskiego, "Dziady" część III Adama Mickiewicza, "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej, "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza i wiele innych. Motyw deformacji świata - narrator dzieła ucieka się do groteski, ośmiesza wszystko, co go irytuje. Motyw ów występuje między innymi w: "Szewcach" Stanisława Ignacego Witkiewicza, "Sklepach cynamonowych" Brunona Schulza, "Procesie" Franza Kafki, "Kartotece" Tadeusza Różewicza. Motyw konfliktu pokoleń - w "Trans - Atlantyku" mamy do czynienia z konfliktem Ignaca, Syna (reprezentanta Synczyzny) z Tomaszem, Ojcem (przedstawicielem Ojczyzny). To dwa pokolenia o odmiennych dążeniach. Motyw ten pojawia się w wielu innych pozycjach literackich. Warto tu wymienić choćby: "Odę do młodości" Adama Mickiewicza, "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej, "Przedwiośnie" Stefana Żeromskiego, "Tango" Sławomira Mrożka. Motyw pieniędzy - bohater oficjalnie sprzyja tym, którzy posiadają pieniądze, gdyż on sam ma w kieszeni zaledwie 96 dolarów, a przecież musi z czegoś żyć. Pieniądze Gonzala są dla Gombrowicza szansą na przetrwanie i niezależność od środowiska rodaków, dla Gonzala z kolei są sposobem zdobycia uznania czy choćby akceptacji u innych. Motyw ten pojawia się w wielu innych pozycjach literackich. Warto tu wymienić choćby: "Biblię" (Judasz wydał Jezusa za trzydzieści srebrników, które do dziś dnia stanowią symbol zdrady; "Przypowieść o talentach", "Przypowieść o wdowim groszu"), "Mitologię", "Legendę o świętym Aleksym", "Odprawę posłów greckich" Jana Kochanowskiego, "Skąpca" Moliera, "Powrót posła" Juliana Ursyna Niemcewicza, "Dziady" część IV Adama Mickiewicza, "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej, "Lalkę" Bolesława Prusa, "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego, "Granicę" Zofii Nałkowskiej, "Mistrza i Małgorzatę" Bułhakowa. Motyw zbrodni - Tomasz, widząc Ignaca zanadto chętnie korzystającego z adoracji Gonzala, jest gotów zabić syna, gdyż tylko krew może zmyć hańbę. Gonzalo z kolei, nie chcąc dopuścić do śmierci chłopca, stwierdza, iż zabije Tomasza. Gombrowicz po namyśle akceptuje ów pomysł. Ignac, zamiast dokonać ojcobójstwa w sensie dosłownym, pokonuje i jego, i szeroko rozumianą tradycję za pomocą śmiechu. Motyw ten występuje w wielu innych pozycjach literackich. Warto tu wymienić: "Biblię", "Mitologię", "Hamleta", "Makbeta", "Romeo i Julię" Williama Szekspira, "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, "Granicę" Zofii Nałkowskiej.