Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Min. Piechota: nowa fabryka samochodów może powstać w Polsce

Minister gospodarki Jacek Piechota twierdzi, że nieprawdziwa jest informacja, jakoby zapadła już decyzja o budowie w czeskim Kolinie nowej fabryki samochodów japońskiego koncernu Toyota i francuskiego Peugeot-Citroen. Zdaniem min. Piechoty, rozmowy o ewentualnej lokalizacji zakładu w Polsce - w Radomsku, w krakowskiej Nowej Hucie lub Dąbrowie Górniczej - trwają. Według japońskiej gazety "Nihon Keizai Shimbun", Japończycy wybrali ofertę czeską.

Jacek Piechota zaprzecza: - Właśnie dziś będziemy przyjmować określone propozycje, dotyczące możliwości wspierania tej propozycji w Polsce, zgodnie z harmonogramem prowadzonych rozmów - twierdzi. Jego zdaniem, sytuacja gospodarcza Polski może niepokoić zagranicznych inwestorów, ale rząd ma nadzieję, że nie wpłynie to na decyzje dotyczące japońsko-francuskich inwestorów.

- Różne sygnały płyną z Polski. Inwestorzy są zaniepokojeni możliwościami wprowadzenia podatku importowego, sytuacja finansów publicznych, popytu wewnętrznego, zduszonego przez Radę Polityki Pieniężnej, dziś nie stanowi optymistycznego klimatu dla podejmowania decyzji dotyczących Polski, ale wierzymy, że możemy to zmienić - zapewnia min. Piechota.

Według dziennika "Nihon Keizai Shimbun", japoński koncern Toyota i francuski Peugeot-Citroen nową fabrykę samochodów ma wybudować w czeskim mieście Kolin. Konkurencja była ogromna - napisał dziennik - ciekawe propozycje koncernom złożyły na przykład Francja i Węgry. Fabrykę widziałoby u siebie także kilka polskich miast, m.in. Jelcz koło Wrocławia, Wałbrzych, Radomsko i część Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Mocnymi atutami szczycić się miała również krakowska Nowa Huta.

Według gazety, najlepszą ofertę przedstawili jednak Czesi. Nasi południowi sąsiedzi mieli przekonać japońsko-francuskie konsorcjum zwolnieniem z podatku dochodowego aż na 10 lat, pomocą w przeszkoleniu pracowników i ceną terenu pod nową fabrykę: grunt kosztował - uwaga - jedną czeską koronę!

Od 2005 roku fabryka ma produkować - niezależnie od lokalizacji - do 300 tys. supernowoczesnych, małolitrażowych aut rocznie. Mają to być samochody kosztujące około 5000, 6000 euro. Jedna trzecia trafi do salonów Toyoty, reszta do dealerów Peugeota i Citroena. Wartość inwestycji szacuje się na 1,5 miliarda euro.

RMF

Zobacz także