Milionowy kontrakt bez przetargu dla żony ministra
Firma związana z żoną ministra skarbu Aleksandra Grada bez przetargu dostała kontrakt na projekt autostrady za 7,5 miliona złotych - ujawnia "Rzeczpospolita".
Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na początku 2010 r. zleciła opracowanie projektu budowy autostrady A1 konsorcjum z udziałem tarnowskiej spółki MGGP i spółki Complex Projekt. Z tą pierwszą firmą związana jest żona ministra skarbu Aleksandra Grada.
Marcin Hadaj, rzecznik GDDKiA, tłumaczy na łamach "Rzeczpospolitej", że było to "jedyne rozwiązanie". Jak wyjaśnia, GDDKiA zerwała umowę z wykonawcą - firmą Alpine Bau, która się z niej nie wywiązywała. W związku z tym trzeba było jeszcze raz opracować projekt, a prawa autorskie do niego miało tylko konsorcjum MGGP i Complex Projekt, które opracowało go w 2004 r. Jak twierdzi Hadaj naruszenie tych praw "skutkowałoby roszczeniami w stosunku do GDDKiA".
"Rzeczpospolita" przypomina jednak, że inne firmy po wykonaniu zleceń przenosiły prawa autorskie na GDDKiA. Konsorcjum MGGP i Complex Projekt tego nie zrobiło, ponieważ - jak mówi rzecznik - "ówczesne kierownictwo GDDKiA uznało, że przeniesienie praw autorskich do projektu nie jest konieczne".
Umowę bez przeniesienia praw do projektu podpisał w 2004 roku ówczesny dyrektor katowickiego oddziału GDDKiA - Krzysztof R. W sierpniu zatrzymało go ABW. Jest podejrzewany o przyjęcie 900 tysięcy złotych łapówek w związku z budową autostrad.
"Rzeczpospolita" przypomina, że ze spółką MGGP związana jest Małgorzata Grad - żona ministra skarbu Aleksandra Grada. Jest ona wspólnikiem w firmie Franciszek Gryboś spółka komandytowa. Małgorzata Grad w spółce jest komandytariuszem - nie jest upoważniona do reprezentowania firmy ani prowadzenia jej spraw. Spółka powstała w kilka miesięcy po objęciu przez Aleksandra Grada teki ministra skarbu.
INTERIA.PL/Rzeczpospolita