Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Jeśli pociągi staną...

Wprawdzie strajk kolejarzy jest na razie odwołany, ale to nie znaczy, że za kilka tygodni sytuacja się nie zmieni. Reporterzy RMF FM sprawdzają dziś alternatywy dla kolei: ile będzie nas taka podróż kosztować i jak długo potrwa?

/RMF

Kolejarscy wiązkowcy chcą się przekonać, czy Senat podtrzyma decyzję posłów o przyznaniu w budżecie 550 mln zł na przewozy regionalne PKP. Wycofanie tych pieniędzy jest bardzo prawdopodobne, bo rząd narzeka, że to obietnica bez pokrycia.

Wówczas najprawdopodobniej pociągi staną. Co wtedy będą mogli zrobić pasażerowie PKP?

Jeśli nie pociąg, to może autobus?

W Poznaniu lista zachodnioeuropejskich miast, do których kursują autobusy, jest znacznie dłuższa od krajowego rozkładu jazdy. Poza Wielkopolskę bez problemów można pojechać w Lubuskie i na Pomorze, choć są z tym pewne kłopoty, bo autobusy nie kursują na przykład do Trójmiasta.

Do Krakowa odjeżdża z Poznania tylko jeden autobus, który w dodatku jedzie aż 10 godzin, gdy tymczasem podróż pociągiem zajmuje o 3 godziny mniej, a ekspresem jedzie się tylko 5,5 godziny. Bilet autokarowy kosztuje 47 zł, czyli o złotówkę więcej niż w kolejowy.

Za niecałe 50 zł autobusy dowożą także z Poznania w Sudety, np. do Jeleniej Góry czy nad morze, do Kołobrzegu. Podróż trwa mniej więcej tyle samo co pociągiem, czyli 5 godzin.

Jeśli zastrajkowaliby kolejarze, najdotkliwiej odczułyby to osoby jeżdżące do Warszawy pociągami InterCity czy ekspresami. Autostrada sięga tylko granic Wielkopolski, dalej drogi są koszmarne. A ponadto ani PKS, ani inny przewoźnik do stolicy nie jeździ.

Na Śląsku praktycznie każdy autobus przejeżdża przez kilka miast aglomeracji. Autobusy nie są jednak w stanie konkurować z pociągami, bo te ostatnie nie stoją w korkach.

Jeśli nie pociąg, to samolot?

Samoloty, choć hałaśliwe i drogie, mają nad pociągami jedną bardzo ważną zaletę - są szybkie. I dlatego - nie ma co ukrywać - połączenia lotnicze stanowią coraz poważniejszą alternatywą dla kolei.

Z Warszawy samolotem można kilka razy dziennie polecieć do największych polskich miast - Wrocławia, Krakowa, Poznania czy Gdańska. Taka podróż trwa nie dłużej niż godzinę. Wprawdzie wg normalnych taryf bilet na samolot kosztuje nawet kilkaset złotych, ale przewoźnicy wabią coraz liczniejszymi promocjami. Ponadto wchodzące na rynek tanie linie lotnicze kuszą cenami niemal porównywalnymi z proponowanymi przez PKP.

RMF

Zobacz także