Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Jak udźwignąć Herculesa?

Zapowiedź przekazania polskiej armii 6 samolotów transportowych C-130 Hercules to właściwie jedyny konkret po wizycie prezydenta Kwaśniewskiego w USA. Darowanemu koniowi w zęby się nie patrzy, RMF jednak w te zęby zajrzy...

Przede wszystkim są to maszyny naprawdę stare, ostatnio użytkowane przez lotnictwo angielskie, teraz zwrócone Amerykanom, którzy w tej chwili szukają kogoś, kto by je wziął.

Brytyjczycy Herculesów dalej modernizować nie chcieli, bo zmienić trzeba niemal wszystko: od nie odpowiadającego standardom NATO systemu załadunkowego, przez awionikię po silniki - wylicza wydawca m.in. "Skrzydlatej Polski" Tomasz Hypki.

Remonty miałyby zostać przeprowadzone za oceanem, prace przy nich mieliby więc Amerykanie a nie Polacy. My ponosilibyśmy inne koszty. Koszty eksploatacji samolotu są trzykrotnie większe niż koszt zakupu.

A co z Herculesami robić? Wozić wojsko do Iraku - szeptano w Waszyngtonie i Warszawie. - To jest w ogóle bzdura, ponieważ z Iraku to my się niedługo będziemy wycofywać. Po drugie układ, w którym to Amerykanie fundują nam przeloty, jest na pewno dużo tańszy i lepszy - mówi Hypki.

Polska armia podpisała niedawno ogromny kontrakt na zakup fińskich transporterów opancerzonych Patria, a z załadowaniem ich do Herculesów może być ciężko.

RMF

Zobacz także