Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Jak przygotować się do matury z matematyki?

Piotr Ludwikowski z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie przygotował w ramach Salonu Maturzystów specjalny wykład, w którym radzi, jak odpowiednio przygotować się do matury z matematyki.

/oke.krakow.pl

- Tegoroczni absolwenci czują lęk. Może się tak zdarzyć, że ten lęk przerodzi się w fobię, neofobię, czyli paniczny strach przed wszelkimi zmianami i innowacjami - zauważa Ludwikowski, który jednocześnie podkreśla, że lęk ten jest nieuzasadniony. Szczególnie wtedy, gdy uczeń wie, czego się może spodziewać i jak powinien przygotować się do egzaminu.

"Dobry wynik matury z matematyki przepustką do sukcesów akademickich" - ZOBACZ

- Żeby dobrze przygotować się do egzaminu maturalnego z matematyki, koniecznie trzeba uważnie przestudiować informator (, żeby pobrać informator) - zaznacza Piotr Ludwikowski z krakowskiej OKE.

W informatorze umieszczono zbiór przykładowych zadań - warto je przejrzeć i samodzielnie rozwiązać. Ponadto uczeń nie będzie zaskoczony maturą z matematyki, jeśli będzie znał samą strukturę egzaminu.

Zaznaczanie odpowiedzi na karcie. Sprawa na pozór banalna, ale jednak przysparzająca trudności niektórym maturzystom. W swoim wykładzie Ludwikowski przywołuje dwa typy błędnego zaznaczania odpowiedzi. Pierwszy - no selection - to brak zaznaczenia spowodowany nieuwagą maturzysty lub brakiem wiedzy. - Nie warto rezygnować z wykorzystania losu dla swoich celów - przecież mamy 25 proc. szans na poprawne zaznaczenie - podkreśla Ludwikowski. - Nauczyciele są przeciwni takiemu podejściu do egzaminu, ale - jak zaznacza - też grają w totolotka, choć szanse są dużo mniejsze niż na maturze.

Uczniowie popełniają również inny błąd - tzw. multi selection, czyli zaznaczenie na karcie więcej niż jednej odpowiedzi. - Jeden ze zdających wpadł na pomysł, że zaznaczy wszystkie odpowiedzi, a czytnik sprawdzający wyłapię tę właściwą. To nieprawda. System z automatu przyznaje w takich przypadkach zero punktów - podkreśla Piotr Ludwikowski.

Jeśli uczeń się pomyli i chce poprawić zaznaczoną odpowiedź, musi otoczyć kółkiem błędną i ponownie zamalować kratkę przy nowej odpowiedzi.

/oke.krakow.pl

Egzamin trwa 170 minut. - Trzeba się oswoić z tym czasem, bo jest dla uczniów nietypowy - zauważa autor wykładu. W szkole pracuje się w blokach 45-minutowych. Umiejętne rozplanowanie pracy na egzaminie to sztuka, ale łatwo ją opanować, jeśli się przeprowadzi odpowiednie ćwiczenia. Wystarczy ustawić budzik na 170 minut i przystąpić do rozwiązywania zadań z arkusza próbnego.

Rozwiązania zadań otwartych muszą zawierać tok rozumowania prowadzący do ostatecznego wyniku. Samo rozwiązanie bez uzasadnienia nie wystarczy - uczeń musi się liczyć z tym, że nie otrzyma pełnej liczby punktów.

Seria zadań zamkniętych staje się często pokusą dla tych, którzy chcieliby zweryfikować odpowiedzi z kolegą lub ze ściągą. Lepiej unikać takich praktyk. Badania wykazały, że często uczniowie w pierwszej kolejności zaznaczają poprawną odpowiedź. Po zerknięciu do kolegi weryfikują swoje rozwiązania, nie zwracając uwagi na to, że arkusze tylko pozornie są takie same (różnią się kolejnością proponowanych odpowiedzi).

Regularne powtórki

"Jeżeli chcecie nauczyć się pływać, musicie koniecznie wejść do wody" - mówił George Polya. Tak samo z matematyką. Jeśli chcecie dobrze zdać maturę, musicie rozwiązywać zadania, żeby nabrać wprawy. O strategiach rozwiązywania różnego typu zadań zamknietych opowiada w swoim wykładzie Piotr Ludwikowski.

Poniżej wymieniam strategie przywołane w materiale filmowym:

1. Strategia eliminacji i preferencji

Wyobraźmy sobie, że mamy rozwiązać zadanie w którym liczymy średni wzrost koszykarza ligi NBA. Do wyboru mamy odpowiedzi: 170 cm, 208 cm, 214 cm, 280 cm. Większość preferowałaby wyniki środkowe, bo z doświadczenia wiemy, że koszykarze są wysocy, ale jesteśmy w stanie od razu powiedzieć, że 170 cm to za mało, a 280 cm to za dużo.

2. Strategia sprawdzania warunków

Podstawianie podanych odpowiedzi do zadania.

3. Strategia otwierania

Polega na rozwiązywaniu zadań zamkniętych jak zadań otwartych. Otrzymane wyniki porównuje się z zaproponowanymi w arkuszu.

4. Strategie mieszanie

Przykładowe rozwiązania zadań:

Zad. 1

/oke.krakow.pl
/oke.krakow.pl
/oke.krakow.pl

"Dobry wynik matury z matematyki przepustką do sukcesów akademickich" - ZOBACZ

W prezentacji, którą możesz pobrać z załącznika, znajdziesz sposoby rozwiązywania innych zadań. Pozostałe materiały przygotowane w ramach Salonu Maturzystów znajdziesz na stronach virtualacademy.eu.

Tekst opracowany na podstawie informacji zawartych w wykładzie Piotra Ludwikowskiego (oke.krakow.pl).

INTERIA.PL

Zobacz także