Funkcje i geometria. Z tym zmierzyli się maturzyści w 2010 r.
Maturzyści, którzy w maju 2010 r. zdawali egzamin z matematyki na poziomie podstawowym, musieli wykazać się m.in. znajomością własności funkcji liniowych i kwadratowych, geometrii i rachunku prawdopodobieństwa.
Arkusz egzaminacyjny zawierał 34 zadania. Wśród nich było 25 zadań zamkniętych, czyli takich, w których uczeń wybiera poprawną odpowiedź z czterech wskazanych. Pozostałe dziewięć zadań to zadania otwarte, czyli takie, gdzie zdający sam musi udzielić odpowiedzi oraz poprawnie zapisać sposób rozwiązywania.
Przy rozwiązywaniu zadań maturzyści mogli korzystać z specjalnie przygotowanych dla nich zestawów wzorów matematycznych.
Rozwiązując zadania maturzyści musieli wykazać się znajomością takich pojęć jak: wartość bezwzględna, procent, potęga, logarytm oraz wielomian jednej zmiennej. Zdający musieli też rozwiązać równanie w postaci proporcji oraz nierówność.
Część zadań dotyczyła własności funkcji kwadratowej i liniowej oraz funkcji trygonometrycznych. Kolejne zadania wymagały od maturzystów znajomości figur płaskich i przestrzennych i ich własności oraz własności ciągów arytmetycznych i geometrycznych. W zadaniach otwartych uczniowie mieli rozwiązać nierówność stopnia drugiego i równanie stopnia trzeciego, znać pojęcie prawdopodobieństwa zdarzenia oraz wykazać się umiejętnością dowodzenia.
Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym trwał 170 minut. Maturzyści za rozwiązanie wszystkich zadań mogli maksymalnie otrzymać 50 punktów: za każde zadanie, w zależności od jego stopnia trudności, od 1 do 5 punktów; najwyżej punktowane były zadania otwarte.
Poniżej znajdziecie arkusz z zadaniami, na którym zostały zaznaczone zaproponowane przez naszych ekspertów, nieoficjalne rozwiązania.
Arkusz z zadaniami (poziom podstawowy) możesz pobrać
INTERIA.PL/PAP