E-biznes dla pomysłowych
Wraz ze wzrostem liczby internautów, wzrasta również potencjał samego medium. Dziś internet to platforma dla najbardziej niebanalnych pomysłów na biznes. Od serwisów oferujących płatne usługi, po platformy tworzące miejsce dla społeczności internetowych. Dziś niemal wszystko może stać się biznesem w sieci. Liczy się tylko pomysł - czytamy w najnowszym "Newsweeku".
Większość nowych pomysłów opiera się o ideę serwisu typu Web 2.0. Serwisy tego typu stanowią swobodną platformę wymiany myśli, publikowania przez internautów własnych filmów video, zdjęć i tekstów.
Portal mypace.com, to tylko niektóre przykłady spektakularnego sukcesu zarówno wśród internautów, jak i inwestorów. Serwis stworzony przez zaledwie 2 osoby, w niedługim czasie został sprzedany koncernowi News Corp. za 500 ml dolarów.
Sukcesem okazał się również serwis youtube.com. Platforma istnieje od niespełna 2 lat, jednak już zaistniała w czołówce najpopularniejszych stron www. Według "Newsweeka" codziennie pobieranych jest stąd ponad 100 milionów filmów. Popularne stały się także, tworzone w poszczególnych krajach rodzime kopie serwisu.
Natomiast przykładem Polskiego Web 2.0 jest serwis iThink.pl. Jest to miejsce, gdzie użytkownicy mogą publikować swoje teksty publicystyczne i je oceniać. Jednak, jak pisze "Neewsweek", trudno przewidzieć, czy gazeta tworzona przez amatorów będzie w stanie konkurować z głównym nurtem mediów, aby mogła na stałe zaistnieć na rynku medialnym.
Jednak dzisiejszy internet to nie tylko web 2.0. Pod koniec 2001 roku, Piotr Tomczyk stworzył serwis pozwalający jego użytkownikom już za niewielką cenę wygrywać nawet najbardziej oblegane aukcje internetowe. Wszystko co należy zrobić, to założenie sobie bezpłatnego konta w serwisie i podanie danych dotyczących interesującej nas aukcji. Reszta odbywa się już bez naszej wiedzy, a płacimy tylko za rezultat, czyli za wygranie przez nas aukcji. Już w 2004 roku liczba użytkowników serwisu wynosiła 69 tys. osób, a serwis przynosi niebanalną sumę 0,5 mln dochodów rocznie. Ponadto liczba użytkowników przybywa, proporcjonalnie do liczby użytkowników internetu. Natomiast liczba internautów w Polsce według "Newsweeka" wzrosła od 2000 roku o 278%.