Pogoda
Warszawa

Zmień miejscowość

Zlokalizuj mnie

Popularne miejscowości

  • Białystok, Lubelskie
  • Bielsko-Biała, Śląskie
  • Bydgoszcz, Kujawsko-Pomorskie
  • Gdańsk, Pomorskie
  • Gorzów Wlk., Lubuskie
  • Katowice, Śląskie
  • Kielce, Świętokrzyskie
  • Kraków, Małopolskie
  • Lublin, Lubelskie
  • Łódź, Łódzkie
  • Olsztyn, Warmińsko-Mazurskie
  • Opole, Opolskie
  • Poznań, Wielkopolskie
  • Rzeszów, Podkarpackie
  • Szczecin, Zachodnio-Pomorskie
  • Toruń, Kujawsko-Pomorskie
  • Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

10 lat temu zatonął prom "Jan Heweliusz"

Równo 10 lat temu, przy sztormie dochodzącym do 9 stopni w skali Beauforta, zatonął polski prom "Jan Heweliusz" z 55 osobami na pokładzie. Ocalało 9 marynarzy. Wrak jednostki spoczywa w Zatoce Pomorskiej, 19 mil od brzegów wyspy Rugia, na głębokości 25 metrów.

Katastrofa "Heweliusza" była jedną z największych w historii Polski, jednak do dziś nie wiadomo, dlaczego prom poszedł na dno. W ciągu 10 lat, jakie minęły od tragedii dużo mówiło się o błędach popełnionych podczas akcji ratunkowej, o lekceważącym podejściu do stanu technicznego promu.

Berliński korespondent RMF rozmawiał z doktorem Norbertem Matthesem, który był jednym z ratowników uczestniczących w akcji. Doktor Matthes przyznaje, że na początku panował chaos. Później akcja ratunkowa przebiegała już sprawnie.

- To była na szczęście taka pora dnia, w trakcie której była jeszcze nocna zmiana, a do pracy przyszli akurat ratownicy i lekarze na dzienną zmianę. Tak więc, mniej więcej do godziny 6.30, mieliśmy podwójną obsadę. Ważnym elementem były rezerwy sił, działające w sytuacjach kryzysowych. Zostały one świeżo włączone do nowego systemu działającego na terenie zachodnich Niemiec. I to wszystko na szczęście zadziałało - powiedział Norbert Matthes. O akcji ratowniczej posłuchaj w relacji reportera RMF Piotra Lichoty:


Huragan "Junior" wiejący z prędkością ponad 80 węzłów zaatakował, gdy "Heveliusz" znajdował się w pobliżu niemieckiej wyspy Rugia. Prom nie wytrzymał naporu gigantycznych fal, przechylił się i przewrócił. Zginęło 55 osób - 35 pasażerów i 20 członków załogi. Udało się uratować tylko 9 marynarzy. Sąd uznał, że winny był kapitan, który zginął w katastrofie. Potem jednak Odwoławcza Izba Morska w Gdyni stwierdziła, że prom w ogóle nie powinien wypływać z portu, ponieważ był uszkodzony. Najbardziej prawdopodobną przyczyną przewrócenia się i zatonięcia jednostki było - zdaniem OIM - przesunięcie się ładunków, przelanie się wody w zbiornikach balastowych, wdarcie się wody zaburtowej na pokłady, co spowodowało, że "Heweliusz" przewrócił się stępką do góry.

RMF

Zobacz także